انویدیا کیت توسعهدهنده چیپ رباتیک Jetson AGX Thor را راهاندازی کرد

دوشنبه این هفته، انویدیا (Nvidia) جدیدترین ماژول رباتیک خود به نام جتسون ایجیایکس ثور (Jetson AGX Thor) را به قیمت ۳۴۹۹ دلار به عنوان کیت توسعهدهنده راهاندازی کرد. این تراشهها برای این طراحی شدهاند که به مشتریان امکان ساخت رباتها را بدهند. شرکت این واحد را به عنوان “مغز ربات” توصیف میکند. انویدیا هفته گذشته اعلام کرد که اولین کیتهای توسعهدهنده، که برای نمونهسازی اولیه در نظر گرفته شدهاند، از ماه آینده ارسال خواهند شد. پس از نهاییسازی طراحی آن، انویدیا قصد دارد ماژولهای تولیدی ثور T5000 را برای رباتهای تولیدی به فروش برساند. برای سفارشهای بالای ۱۰۰۰ واحد، قیمت هر ماژول ثور ۲۹۹۹ دلار خواهد بود.
رباتیک بزرگترین فرصت رشد برای انویدیا است
جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا، رباتیک را مهمترین حوزه گسترش شرکت خارج از هوش مصنوعی نامیده است، که فروش را در طی دو سال بیش از سه برابر کرده است. جتسون ثور از یک پردازنده گرافیکی بلکول (Blackwell GPU) استفاده میکند، که نسل فعلی پشت تراشههای هوش مصنوعی و سختافزار گیمینگ انویدیا است. انویدیا میگوید که جتسون ثور ۷.۵ برابر عملکرد نسل قبلی خود را ارائه میدهد. این سرعت برای اجرای هوش مصنوعی تولیدی (Generative AI) در نظر گرفته شده است، از جمله مدلهای زبانی بزرگ (LLMs) و سیستمهای بصری که جهان را میخوانند و به آن پاسخ میدهند، که برای رباتهای انساننما ضروری است. این ماژول شامل ۱۲۸ گیگابایت حافظه برای مدیریت حجمهای کاری بزرگ هوش مصنوعی است.
شرکت میگوید که شرکتهایی مانند اَجیلیتی رباتیکس (Agility Robotics)، بوستون داینامیکس (Boston Dynamics)، متا (Meta) و آمازون (Amazon) در حال حاضر از تراشههای جتسون استفاده میکنند. انویدیا همچنین در استارتآپهای رباتیک، از جمله فیلد ایآی (Field AI)، سرمایهگذاری کرده است. با این وجود، رباتیک حدود ۱٪ از درآمد را تشکیل میدهد، اگرچه در حال رشد است. انویدیا اخیراً خطوط گزارشدهی خود را reorganize کرده و بخش خودرو و رباتیک را با هم گروهبندی کرده است. این واحد در ماه می فروش سهماههای به ارزش ۵۶۷ میلیون دلار ثبت کرد که ۷۲٪ نسبت به سال قبل افزایش داشت.
طبق گفته انویدیا، جتسون ثور همچنین برای سیستمهای پیشرفته کمکراننده و خودران (ADAS و Self-driving systems) هدفگیری شده است، بهویژه برای سازندگان خودروی چینی. تراشههای خودرویی شرکت تحت عنوان درایو ایجیایکس (Drive AGX) به فروش میرسند. آنها شبیه به تراشههای رباتیک آن هستند اما از درایو اواس (Drive OS)، یک سیستم عامل تنظیمشده برای وسایل نقلیه، استفاده میکنند.
انویدیا به دلیل تحول هوش مصنوعی به رشد خود ادامه میدهد
موج هوش مصنوعی تولیدی که دو سال پیش آغاز شد، کسبوکار انویدیا را دگرگون کرده است. از آن زمان، درآمد سه برابر و سود چهار برابر شده است. گزارش سهماهه دوم مالی که چهارشنبه ارائه میشود، دو سال رشد سریع را نشان میدهد، زیرا انویدیا از یک سازنده تراشه گیمینگ به مرکز صنعت فناوری تبدیل شده است. ماه گذشته، انویدیا به ارزش بازار ۴ تریلیون دلاری رسید و اولین شرکتی شد که چنین ارزش بازار ارزشمندی دارد، و سهام آن همچنان در حال صعود است. از سال ۲۰۲۲، زمانی که چتجیپیتی (ChatGPT) توسط اوپنایآی (OpenAI) راهاندازی شد و منجر به آغاز رونق فعلی هوش مصنوعی گردید، سهام انویدیا دوازده برابر افزایش یافته است. سهام امسال ۳۳٪ رشد کرده و در روز جمعه در قیمت ۱۷۷.۹۹ دلار بسته شد. سهام از آن زمان به بعد همچنان در حال رشد بوده است.
گسترش برای شرکتی در اندازه انویدیا همچنان بزرگ است، اما سرعت آن کاهش یافته است. پس از پنج فصل رشد سهرقمی در طول سالهای ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴، رشد درآمد سال به سال در سهماهه اول امسال به ۶۹٪ کاهش یافت. برای سهماهه آینده، تحلیلگران تحت نظر الاسایجی (LSEG) انتظار دارند درآمد ۵۳٪ افزایش یابد و به ۴۵.۹ میلیارد دلار برسد. محور اصلی نقشه راه انویدیا بلکول است، یک خط تولید که شامل پردازندههای گرافیکی مجزا و سیستمهای کامل میشود که ۷۲ پردازنده گرافیکی را به هم متصل میکنند. ریوتا ماکینو از گامکو اینوستورز (Gamco Investors)، که سهامی در انویدیا دارد، گفت که تقاضای قوی برای بلکول نشان میدهد که مشتریان کلیدی در مسیر خود باقی میمانند.
در ماه می، انویدیا اعلام کرد که خانواده محصول جدید به ۲۷ میلیارد دلار فروش رسیده است، که حدود ۷۰٪ از درآمد مرکز داده را تشکیل میدهد و نسبت به ۱۱ میلیارد دلار در سهماهه قبل افزایش sharplyی داشته است. با راهاندازی سیستمهای بلکول، ناظران صنعت انتظار دارند که ظرفیت محاسباتی بالاتر آنها به سازمانهایی مانند اوپنایآی و آنتروپیک (Anthropic) کمک کند تا مدلهای هوش مصنوعی قادرتری را آموزش دهند. جیپیتی ۵ (GPT-5) اوپنایآی، که این ماه announced شد، روی تراشههای هاپر (Hopper) نسل قبلی انویدیا آموزش داده شده است، نه بلکول.
کی دیفرنس وایر (KEY Difference Wire) به برندهای کریپتو کمک میکند تا به سرعت breakthrough کنند و بر تیترهای خبری مسلط شوند.