دسته‌بندی نشده

برای اولین بار در سال 2024، شرکت‌های چینی تولیدکننده خودروهای الکتریکی، سرمایه‌گذاری بیشتری در کارخانه‌های خارجی نسبت به کارخانه‌های داخلی انجام دادند.

شرکت‌های چینی تولیدکننده خودروهای الکتریکی اکنون سرمایه‌گذاری بیشتری در کارخانه‌های خارجی نسبت به داخل چین انجام می‌دهند. بر اساس گزارش گروه رودیوم، سال ۲۰۲۴ اولین سالی است که هزینه‌های تولید خارجی این بخش از سرمایه‌گذاری‌های داخلی پیشی گرفته است. صنعت خودروهای الکتریکی چین که شامل خودروسازان و تامین‌کنندگان باتری می‌شود، به فشارهای فزاینده در داخل و خارج از کشور واکنش نشان داده است.

در داخل چین، این بخش مملو از رقبایی است که برای سهم بازار می‌جنگند. در خارج از مرزها، افزایش تعرفه‌ها و قوانین سخت‌گیرانه‌تر به ویژه در اتحادیه اروپا، صادرات را با دشواری مواجه کرده است. برای بقا، این شرکت‌ها اکنون در همان مناطقی که قصد فروش دارند، سرمایه‌گذاری می‌کنند.

گزارش جدید رودیوم که روز دوشنبه منتشر شد، نشان می‌دهد این استراتژی جریان سرمایه را به خارج از مرزهای چین تغییر داده است.

سهم عمده سرمایه‌گذاری خارجی در کارخانه‌های باتری

بیشتر سرمایه‌های ارسالی به خارج در سال ۲۰۲۴ حدود ۷۴ درصد به کارخانه‌های باتری اختصاص یافته است. این کارخانه‌های بزرگ، قطعات و مواد لیتیوم یونی برای خودروهای الکتریکی تولید می‌کنند. رودیوم اعلام کرد کارخانه‌های مونتاژ نیز با رشد سریعی مواجه هستند، اگرچه از نظر ارزش کل هنوز از بخش باتری عقب‌ترند.

این در حالی است که هزینه‌های ساخت کارخانه در داخل چین با کاهش شدیدی مواجه شده است. در سال ۲۰۲۲، سرمایه‌گذاری داخلی در تولید به بیش از ۹۰ میلیارد دلار رسید. این رقم در سال ۲۰۲۳ به ۴۱ میلیارد دلار کاهش یافت و امسال به ۱۵ میلیارد دلار رسیده است.

سرمایه‌گذاری‌های جدید خارجی هنوز از نظر ارقام خام کوچکتر هستند، اما برای اولین بار از مجموع سرمایه‌گذاری‌های داخلی پیشی گرفته‌اند. رودیوم رقم دقیق هزینه‌های خارجی سال ۲۰۲۴ را ذکر نکرده، اما تایید کرده که این مقدار کمی از هزینه‌های بخش خودروهای الکتریکی چین در داخل کشور بیشتر شده است.

تحقیقات جداگانه‌ای که توسط رودیوم در اواخر جولای منتشر شد، صنعت خودرو را به عنوان دومین بخش فعال سرمایه‌گذاری خارجی چین در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ رتبه‌بندی کرد. تنها صنعتی که فعالیت بیشتری داشت، مواد و فلزات بود. هشت قرارداد مختلف از شرکت‌های قطعات خودروهای الکتریکی چین هر کدام بیش از ۱۰۰ میلیون دلار ارزش داشتند. بزرگترین آنها مربوط به جی‌ای‌ام، تولیدکننده مواد باتری بود که ۲۹۳ میلیون دلار برای گسترش تأسیسات پیش‌ساز سه‌تایی خود در اندونزی سرمایه‌گذاری کرد.

شروع تولید در کارخانه‌های خارج از چین

برخی از کارخانه‌های جدید خارجی در حال حاضر در حال فعالیت هستند. گریت وال موتور روز جمعه به وقت محلی اولین کارخانه خود را در برزیل افتتاح کرد و ممکن است اواسط سال ۲۰۲۵ تصمیم به راه‌اندازی کارخانه دیگری در همان منطقه بگیرد. گریت وال زمانی که سی‌ان‌بی‌سی برای دریافت نظر تماس گرفت، پاسخی نداد.

بای‌دی، یکی دیگر از خودروسازان بزرگ چینی، در ماه جولای تولید را در کارخانه خود در برزیل آغاز کرد. این شرکت در اوایل سال به دلیل شیوه‌های کاری جریمه شده بود، اما به گسترش فعالیت‌های خارجی خود ادامه داد. تا پایان ماه جولای، بای‌دی در سال ۲۰۲۴ بیش از ۵۴۵ هزار خودرو در خارج فروخته بود که از کل صادرات سال گذشته آن با رقم ۴۱۷ هزار دستگاه فراتر رفت.

در اروپا، تامین‌کننده باتری چینی انویژن نیز در ماه ژوئن امسال اولین کارخانه خود را در فرانسه راه‌اندازی کرد. این تاسیسات اکنون در حال تولید است، اگرچه تصویر کلی گسترش خودروهای الکتریکی چین روند پیچیده‌تری را نشان می‌دهد.

رودیوم گفت تنها ۲۵ درصد از کل پروژه‌های کارخانه‌ای خارجی که توسط شرکت‌های خودروهای الکتریکی چین اعلام شده، واقعاً تکمیل شده است. این رقم بسیار پایین‌تر از نرخ تکمیل ۴۵ درصدی برای پروژه‌های داخلی است. همچنین احتمال لغو کامل پروژه‌های خارج از چین دو برابر بیشتر است.

واکنش سیاسی پکن به سرمایه‌گذاری‌های خارجی

حزب کمونیست چین نیز نگرانی‌های فزاینده‌ای از این سرمایه‌گذاری‌ها نشان داده است. دولت شروع به نگرانی در مورد هزینه‌های این فشار خارجی برای کشور کرده است. رودیوم هشدار داد که شرکت‌های چینی اکنون باید نگرانی فزاینده حزب کمونیست چین را در مورد مسائلی مانند نشت فناوری، از دست دادن مشاغل داخلی و ترس گسترده‌تر از توخالی شدن صنایع با خروج سرمایه از کشور مدیریت کنند.

این امر می‌تواند منجر به اعمال محدودیت‌های جدیدی بر آنچه شرکت‌ها مجاز به ساخت در خارج از کشور هستند، به ویژه در بخش‌هایی مانند خودروهای الکتریکی که توسط پکن استراتژیک تلقی می‌شوند، شود. رودیوم در گزارش خود گفت شرکت‌های چینی باید نگرانی فزاینده پکن در مورد نشت فناوری، از دست دادن شغل و توخالی شدن صنعتی را مدیریت کنند که ممکن است منجر به کنترل‌های سخت‌تر بر سرمایه‌گذاری خارجی در بخش‌های استراتژیک شود.

فقط اخبار کریپتو را نخوانید. آن را درک کنید. برای دریافت خبرنامه رایگان ما ثبت‌نام کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا