سازنده خودروی الکتریکی چینی ایکسپنگ با وجود جنگ قیمتها، با افزایش تحویلها به درآمد رکوردشکنی سهماهه دست یافت.

شرکت سازنده خودروهای الکتریکی چینی شیائوپنگ پیشبینی کرده است که درآمد آن در سهماهه سوم تقریباً دو برابر خواهد شد. این پیشبینی پس از گزارش فروش رکوردشکن و کاهش شدید زیان این شرکت اعلام شده است.
این شرکت که مقر آن در گوانگژو است، انتظار دارد درآمدی بین ۱۹.۶ میلیارد یوان (معادل ۲.۷۳ میلیارد دلار) تا ۲۱ میلیارد یوان داشته باشد که نسبت به مدت مشابه سال قبل تا ۱۰۸ درصد افزایش نشان میدهد. پیشبینی میشود تحویل خودروها به حداکثر ۱۱۸,۰۰۰ دستگاه برسد که بیش از دو برابر رقم سال گذشته است. سهام این گروه که در ایالات متحده معامله میشود، پس از این اعلام بیش از ۴ درصد افزایش یافت.
این بهروزرسانی پس از گزارش درآمد رکوردشکن شرکت برای سهماهه دوم ارائه شد که با کمک تحویلهای بیشتر و بهبود حاشیه سود محقق گردید. سهام شیائوپنگ در پاسخ به این گزارش بیش از ۴ درصد افزایش یافت.
فروش رکوردشکن و کاهش زیانهای شیائوپنگ
در طول سه ماه منتهی به ژوئن، شیائوپنگ رشدی ۱۲۵ درصدی نسبت به سال قبل را ثبت کرد و به ۱۸.۲۷ میلیارد یوان رسید. با این حال، این رقم کمی کمتر از انتظارات تحلیلگران بود. به گفته شرکت، تحویلها در این سهماهه به رکورد ۱۰۳,۱۸۱ دستگاه رسید که در محدوده راهنمایی شرکت قرار داشت، اگرچه این عدد نیز کمتر از پیشبینیهای تحلیلگران بود. در مقایسه با ارقام سال قبل، تحویلها نزدیک به ۲۴۲ درصد جهش داشته است.
این عملکرد قوی به کاهش زیان خالص به ۴۸۰ میلیون یوان کمک کرد که کمترین میزان از سال ۲۰۲۰ است و نشاندهنده کاهش ۶۳ درصدی نسبت به سهماهه مشابه در سال ۲۰۲۴ محسوب میشود. زیانها بر مبنای تعدیلشده به ۳۹۰ میلیون یوان کاهش یافت که در مقایسه با ۱.۲۲ میلیارد یوان در سال ۲۰۲۴ رقم قابل توجهی است.
این شرکت، اقدامات کاهش هزینه و تغییر در ترکیب محصولات خود را دلیل بهبود حاشیه سود خودروهایش به ۱۴.۳ درصد عنوان کرده است که بیش از دو برابر سطح مشاهدهشده در سال قبل است. حاشیه سود ناخالص نیز به رکورد ۱۷.۳ درصد جهش کرد.
شیائوپنگ سرمایهگذاری کلانی در تحقیق و توسعه انجام داده است، به طوری که کل هزینههای آن با رشد ۵۰ درصدی نسبت به سال قبل به ۲.۲ میلیارد یوان رسیده است. بخش عمدهای از این پول صرف مدلهای جدید و فناوری خودران شده است. یکی از پروژههای اصلی شیائوپنگ، تراشه تورینگ داخلی آن است که بهطور خاص برای سیستمهای خودران آن ساخته شده است.
این سازنده خودروهای الکتریکی همچنین در حال تعمیق روابط با سایر خودروسازان است. یک مشارکت فناوری با فولکسواگن، که در ابتدا بر روی خودروهای تمامبرقی متمرکز بود، به منظور پوشش پلتفرمهای هیبریدی plug-in و حتی بنزینی در چین گسترش یافته است.
چین به دلیل توانایی شرکتهایش در تولید و فروش خودرو با هزینههای کمتر نسبت به خودروسازان غربی، اکنون به بزرگترین بازار خودرو در جهان تبدیل شده است. اما این موضوع بازار را شلوغ کرده و منجر به یک جنگ قیمتی و نبرد برای برتری فناوری شده است.
شیائوپنگ در یک بازار شلوغ در حال بقا است و آرزوهای جهانی دارد
چین به دلیل توانایی تولید خودرو با هزینه کمتر در مقایسه با رقبای غربی، به بزرگترین بازار خودروی جهان تبدیل شده است. حتی با وجود فروش خودروهای الکتریکی، این کشور به میدان نبرد برای کسب برتری در فناوری خودران تبدیل شده است. با این حال، رقابت اکنون بسیار شدید است و یک جنگ قیمتی را شعلهور کرده است، چرا که شرکتها برای سهم بازار و رهبری فناوری میجنگند.
با این وجود، این شرکت خوشبین است که ترکیبی از هوش مصنوعی، یکپارچهسازی بیشتر با شرکا و کاهش مداوم هزینهها به آن کمک میکند تا بر این فشار غلبه کند. شیائوپنگ سهماهه دوم را با ذخایر نقدی ۴۷.۶ میلیارد یوان به پایان برد که نسبت به ۴۲ میلیارد یوان در پایان سال گذشته افزایش داشته است. این صندوق جنگ به آن قدرت مالی میدهد تا به سرمایهگذاری در فناوری و مدلهای جدید ادامه دهد، حتی اگر فشار در سراسر صنعت در حال افزایش باشد.
این شرکت انتظار دارد در دو ماه باقیمانده از سهماهه سوم بیش از ۷۵,۰۰۰ دستگاه خودرو تحویل دهد، پس از آن که تنها در ماه ژوئیه نزدیک به ۳۷,۰۰۰ دستگاه تحویل ثبت کرد. در صورت تحقق این هدف، موقعیت آن به عنوان یکی از بازیگران با سریعترین رشد در بخش خودروهای الکتریکی چین تثبیت خواهد شد.
علیرغم چالشهای مداوم، از جمله تضعیف احساسات مصرفکننده در بخشهایی از اقتصاد چین، شیائوپنگ شرط میبندد که تقاضای قوی، حاشیه سود بهبودیافته و فناوری جدید، آن را به سودآوری نزدیکتر خواهد کرد.
فقط اخبار ارزهای دیجیتال را نخوانید. آن را درک کنید. برای دریافت خبرنامه رایگان ما مشترک شوید.