سامسونگ در بازار آمریکا به اپل نزدیک میشود و رشد سهم بازار با محرک گوشیهای تاشو

سامسونگ دوباره در حال کاهش سهم بازار اپل در صنعت گوشیهای هوشمند آمریکا است و این بار، گوشیهای تاشو (Foldable) عامل این تغییر هستند. بر اساس گزارش کانالیس، سهم بازار اپل در سهماهه دوم ۲۰۲۵ از ۵۶ درصد به ۴۹ درصد کاهش یافته، در حالی که سهم سامسونگ از ۲۳ درصد به ۳۱ درصد افزایش پیدا کرده است. برای اولین بار در بیش از یک دهه اخیر، موقعیت اپل در بازار داخلی خودش متزلزل به نظر میرسد و همه چیز به این برمیگردد که چه کسی نسل بعدی صفحهنمایش بزرگتر را ارائه میدهد.
این اولین رویارویی این دو غول فناوری نیست. در سال ۲۰۱۴، سامسونگ با عرضه گوشیهای دارای صفحهنمایش بزرگ پیشتاز شد، در حالی که اپل با تاخیر و در نهایت با آیفون ۶ به این روند پیوست. آن زمان این استراتژی برای اپل جواب داد، اما حالا شرایط تغییر کرده است. این بار سامسونگ فقط صفحهنمایشهای بزرگتر عرضه نمیکند، بلکه آنها را از وسط تا میزند و اپل هنوز وارد این عرصه نشده است.
گوشیهای تاشو همهجا هستند، اپل ثابت مانده است
در ماه جولای، سامسونگ سه مدل جدید به سری گلکسی خود اضافه کرد: Z Fold 7، Z Flip و گلکسی اس۲۵ اج با طراحی نازک. Fold 7 به یک تبلت تبدیل میشود، Flip به صورت عمودی مانند گوشیهای تاشوی دهه ۲۰۰۰ تا میشود. هر سه مدل هماکنون در بازار موجود هستند و آمار فروش قابل توجهی دارند. یک ویدیوی ویروسی که ماه گذشته منتشر شد، نشان میداد فردی در یک لایو استریم بیش از ۲۰۰ هزار بار Z Fold 7 را تا میزند. تنها یک کلیپ از این استریم بیش از ۱۵ میلیون بازدید در یوتیوب داشته است.
بررسیهای اسپراوت سوشیال نشان میدهد در ماه گذشته بیش از ۵۰ هزار بار به گوشیهای پرچمدار سامسونگ اشاره شده که ۸۳ درصد از این اشارهها خنثی یا مثبت بودهاند. درو بلکارد، معاون بخش مدیریت محصولات موبایل سامسونگ الکترونیکس آمریکا، گفت: دیگر هیچ گونه مصالحهای برای مالکیت یک دستگاه تاشو وجود ندارد. بلکارد همچنین اشاره کرد که Z Fold 7 نسبت به سایر مدلهای تاشوی سامسونگ ۲۵ درصد پیشفروش بیشتر و سرعت فروش ۵۰ درصد بالاتری نسبت به مدل قبلی داشته است.
قیمتگذاری نقش کلیدی دارد. گرانترین گوشی اپل، آیفون ۱۶ پرو مکس، از ۱۱۹۹ دلار شروع میشود و با حافظه ۱ ترابایتی به ۱۵۹۹ دلار میرسد. در مقابل Z Fold 7 سامسونگ از ۱۹۹۹ دلار شروع شده و تا ۲۴۱۹ دلار قیمت دارد. سامیک چاترجی، تحلیلگر جیپی مورگان چیس، پیشبینی میکند که اولین گوشی تاشوی اپل با قیمت حداقل ۱۹۹۹ دلار عرضه شود.
فراتر از گوشیهای تاشو، سامسونگ به این دلیل در حال پیشی گرفتن است که محصولاتی از مدلهای ۶۵۰ دلاری تا دستگاههای پریمیوم ۲۴۰۰ دلاری عرضه میکند. در حالی که محدوده قیمتی گوشیهای اپل بین ۸۲۹ تا ۱۵۹۹ دلار ثابت مانده است. رونار بیورهوود، تحلیلگر کانالیس، میگوید: این ایده وجود دارد که میتوانید در هر نقطه قیمتی مخاطبان خود را هدف قرار دهید و در هر بخش بازار حضور داشته باشید.
تاخیرهای اپل در حالی که تعرفهها و هوش مصنوعی فشار را افزایش میدهند
مسائل تعرفهای نیز به این آتش دامن زده است. تحلیلگران صنعت میگویند بخشی از رشد سامسونگ در سهماهه دوم ناشی از تطبیق تولیدکنندگان با اختلالات در سیاستهای تجاری بوده است. اپل به همین شکل واکنش نشان نداده است. در همین حال، فروش جهانی سامسونگ در سهماهه دوم ۱۶ درصد رشد داشته که مدلهای پریمیوم به ویژه S25 اج سهم قابل توجهی در این رشد داشتهاند.
از سوی دیگر، اپل از سال ۲۰۱۷ تاکنون طراحی خود را تغییر نداده است. هر چهار مدل آیفون هنوز شبیه همان مستطیل شیشهای قدیمی هستند. انتظار میرود این روند ماه آینده با عرضه آیفون ایر ۵.۵ میلیمتری که شایعاتی درباره آن وجود دارد، تغییر کند. جان دانوان از لوپ کپیتال میگوید اپل روی این مدل شرط بندی کرده است. اما این گوشی تاشو نیست.
چاترجی معتقد است اولین آیفون تاشو احتمالاً تا سپتامبر ۲۰۲۶ عرضه نخواهد شد و ممکن است بخشی از خط تولید آیفون ۱۸ باشد. گوشیهای تاشو برای هوش مصنوعی نیز مناسبتر هستند. گوشیهای سامسونگ دسترسی کامل به مدل جیمینی گوگل دارند که تقریباً در تمام جنبهها از سیری پیشی گرفته است. بلکارد اشاره کرد که ویژگیهایی مانند جستجوی دایرهای در دستگاههای تاشو بهتر عمل میکنند و به کاربران امکان چندوظیفگی در هر دو صفحه نمایش را میدهند.
در همین حال، نسل بعدی سیری اپل تا سال آینده به تاخیر افتاده است. این موضوع نگرانیهایی درباره عقبافتادن اپل در حوزه هوش مصنوعی ایجاد کرده، در حالی که شرکتهایی مانند اوپنایآی به پیشرفت خود ادامه میدهند. در ماه مه، اوپنایآی ۶.۵ میلیارد دلار برای خرید استارتآپ طراح ارشد سابق اپل، جانی آیو، هزینه کرد. این تیم در حال حاضر روی سختافزارهای جدیدی کار میکند که به طور کامل از صفحهنمایش بینیاز هستند.
اپل هنوز وارد حالت اضطراری نشده است. چاترجی میگوید استراتژی معمول اپل این است که صبر کند تا یک فناوری به بلوغ برسد و سپس وارد میدان شود. این درباره هوشیاری، مشاهده بلوغ یک فناوری، اطمینان از عدم وجود موانع بزرگ برای پذیرش آن و سپس اقدام است. اما این صبر همراه با ریسک است.
سرمایهگذاران از ابتدای سال تاکنون با کاهش ۷.۵ درصدی ارزش سهام اپل، این شرکت را تنبیه کردهاند. در بین سهام بزرگ فناوری آمریکا، تنها عملکرد تسلا بدتر از اپل بوده است. در مقابل، ارزش سهام سامسونگ از ابتدای سال ۳۵ درصد افزایش یافته است.
فقط اخبار کریپتو را دنبال نکنید. آن را درک کنید. برای دریافت خبرنامه رایگان ما ثبتنام کنید.