نورو در دور سرمایهگذاری سری ای مبلغ ۲۰۳ میلیون دلار جذب کرد و ارزش شرکت خود را به ۶ میلیارد دلار رساند.

شرکت نوورو اینک Nuro Inc، یک استارتاپ پیشرو در زمینه خودروهای خودران، موفق شده است در دور جدید سرمایهگذاری سری ای Series E مبلغ ۲۰۳ میلیون دلار جذب کند و ارزشگذاری کنونی خود را به ۶ میلیارد دلار برساند. این دور مالی اخیر، توجه و مشارکت هر دو گروه سرمایهگذاران جدید و قبلی از جمله بایلی گیفورد Baillie Gifford را به خود جلب کرده است. این تأمین مالی پس از بخش ۱۰۶ میلیون دلاری ماه آوریل صورت گرفته که نشاندهنده اعتماد دوباره سرمایهگذاران به صنعت خودروهای خودران است.
در این دور جدید، انویدیا Nvidia و اوبر Uber به عنوان حامیان جدید به همراه آیس هاوس ونچرز Icehouse Ventures، کایندرد ونچرز Kindred Ventures و پلج ونچرز Pledge Ventures حضور پیدا کردند. بایلی گیفورد نیز با اختصاص ۷۰ میلیون دلار دیگر در کنار سرمایهگذاران بازگشتی مانند تی رو پرایس T. Rowe Price، فیdelity منیجمنت اند ریسرچ Fidelity Management & Research و تایگر گلوبال Tiger Global مشارکت کرد. در مجموع، میزان کل سرمایه جذبشده توسط نوورو به ۲.۳ میلیارد دلار با ارزشگذاری ۶ میلیارد دلار رسیده است.
شرکت نوورو اینک در سال ۲۰۱۶ توسط دو کارمند سابق گوگل، دیو فرگوسن Dave Ferguson و جیاجون ژو Jiajun Zhu، که روی پروژه خودروهای خودران (اکنون با نام ویمو Waymo شناخته میشود) کار میکردند، تأسیس شد. این شرکت در ابتدا رباتهای خودران برای خدمات تحویل کالا ارائه میداد، اما در سال ۲۰۲۴ به سمت اعطای مجوز پلتفرم راننده خودران نوورو Nuro Driver به سازندگان خودرو تغییر جهت داد. نوورو با خدمات تاکسیرانی و ناوگان تجاری همکاری کرد و از مدل رباتهای تحویلدهنده فاصله گرفت.
این شرکت فناوری خودران از سال ۲۰۲۲ با چالشهای بازار روبرو بوده، از جمله کاهش نیروی انسانی در سالهای ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ که طی آن سرمایهگذاران برای مدتی علاقه خود به فناوری خودروهای خودران را از دست دادند. با وجود این مشکلات، نوورو پلتفرم فناوری خود را از سطح ۲ فناوری با کمک راننده به قابلیتهای سطح ۴ ارتقا داده است. این بدان معناست که فناوری کنونی نوورو امکان مدیریت اکثر موقعیتهای رانندگی بدون نیاز به دخالت انسان را فراهم میکند، مگر در شرایطی که سیستم با موقعیتهای خارج از کنترل خود مواجه شود.
شرکت فناوری خودروهای خودران نوورو ماه گذشته با اوبر و لوسید Lucid همکاری کرد تا یک سرویس جهانی رباتاکسی robotaxi ارائه دهد. بر اساس جزئیات این مشارکت، اوبر طی شش سال آینده از سال ۲۰۲۶، بیش از ۲۰ هزار دستگاه شاسیبلند لوسید گراویتی Lucid Gravity مجهز به نرمافزار خودران نوورو خریداری خواهد کرد. اوبر همچنین ۳۰۰ میلیون دلار در لوسید سرمایهگذاری کرده که بخشی از این منابع به دور سرمایهگذاری سری ای نوورو و همچنین تأمین مالی اضافی مشروط به دستیابی به نقاط عطف خاص در آینده اختصاص یافته است.
پیوستن انویدیا به عنوان یکی از جدیدترین سرمایهگذاران نوورو، پس از یک سری همکاریهای بین این دو شرکت صورت گرفته است. نوورو از پردازندههای گرافیکی انویدیا و پلتفرم درایو ایجیاکس ثور Drive AGX Thor برای پردازش داده در مقیاس بزرگ و آموزش مدل استفاده میکند.
دیو فرگوسن، رئیس و همبنیانگذار نوورو، در یک بیانیه透露 کرد که این شرکت حدود ۷۰۰ نفر را employed دارد و هدف آن ایجاد مشارکتهای تجاری جدید برای جهانیسازی فناوری خودران است. کل سرمایه جذبشده شرکت با ارزشگذاری کنونی ۶ میلیارد دلار، در مقایسه با ۸.۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ کاهش یافته است.
تسلا Tesla و نوورو هر دو بازار جهانی رباتاکسی را هدف گرفتهاند که پیشبینی میشود در دهه آینده به حدود ۱۰ تریلیون دلار برسد.
بر اساس تحلیل آرک اینوست ARK Invest، بازار جهانی رباتاکسی در دهه آینده به حدود ۱۰ تریلیون دلار رشد خواهد کرد. هر دو شرکت تسلا و نوورو با رویکردهای مختلف خود را برای به دست آوردن سهمی از این بازار آماده میکنند. رباتاکسی تسلا که در ژوئن ۲۰۲۵ راهاندازی شد، از یک استراتژی یکپارچه عمودی بهره میبرد. ناوگان کنونی متشکل از مدل وای Model Yها، اخیراً مانیتورهای ایمنی را راهاندازی کرده و به سرعت منطقه عملیاتی خود را گسترش داده، به طوری که تنها در عرض چند هفته از پوشش ویمو در آستین Austin پیشی گرفته است.
بر اساس تحلیل آرک اینوست، تسلا از ظرفیت گسترده تولید خودرویی خود با بیش از ۵۰۰۰ دستگاه خودرو در روز استفاده میکند و مزیت دادهای آن حدود ۴۰ برابر بیشتر است. این مزایا ممکن است به شرکت اجازه دهد سریعتر از رقبای خود مقیاسپذیری داشته باشد.
در مقابل، نوورو رویکرد مبتنی بر مشارکت را از طریق همکاری با اوبر و لوسید در پیش گرفته است. این شرکت قصد دارد سال آینده حداقل ۲۰ هزار دستگاه شاسیبلند لوسید گراویتی را مستقر کند. هر دو شرکت با موانع regulatory روبرو هستند. تسلا راهاندازی خود را در آستین آغاز کرده، اما ممکن است با موانعی در ورود به ایالتهای دیگر beyond آستین و سانفرانسیسکو San Francisco مواجه شود. reliance سازنده خودروهای الکتریکی بر مشارکت با اوبر ممکن است به آن کمک کند تا با توجه به حضور lobbying اوبر و مشارکتهای موجود شهری، با landscape regulatory بهصورت smoother navigate کند.