دسته‌بندی نشده

پورشه برنامه‌های تولید باتری خودروهای الکتریکی را کنار گذاشته است.

پورشه به دلیل کمبود حجم جهانی، برنامه‌های تولید باتری‌های خودروهای الکتریکی را کنار گذاشته است. با کاهش چشمگیر بازار خودروهای برقی، این سازنده خودرو اکنون به راهبردهای مقرون‌به‌صرفه روی آورده و تولید را کاهش داده است.

پورشه آ گ، سازنده خودروهای لوکس آلمانی، برنامه‌های خود برای تولید باتری‌های پرقدرت خودروهای الکتریکی (EV) از طریق شرکت تابعه خود به نام سل‌فورس را کنار گذاشته است که این امر، بیشتر مانع بلندپروازی‌های اروپا برای ساخت یک صنعت باتری داخلی رقابتی می‌شود.

پورشه برنامه‌های تولید باتری خودروهای الکتریکی خود را رها کرده است
پورشه در بیانیه‌ای روز دوشنبه اعلام کرد که سل‌فورس اکنون به جای دنبال کردن تولید باتری در مقیاس بزرگ، به یک واحد مستقل تحقیق و توسعه (R&D) تبدیل خواهد شد. این تغییر همچنین با کاهش قابل توجه مشاغل همراه خواهد بود و به گفته یک منبع مطلع، حدود ۲۰۰ نفر از نزدیک به ۳۰۰ پست در این شرکت تابعه预计裁员 خواهد شد.

الیور بلوم، مدیرعامل پورشه و شرکت مادر آن فولکس‌واگن، گفت: پورشه به دلایل حجمی و عدم وجود صرفه‌جویی در مقیاس، تولید باتری مخصوص به خود را دنبال نمی‌کند.

آسیا، به ویژه چین، ژاپن و کره جنوبی، همچنان بر بخش باتری خودروهای الکتریکی تسلط دارد و بیشتر باتری‌های لیتیوم‌یونی جهان را تأمین می‌کند. اروپا امیدوار بود با پشتیبانی دولت و سرمایه‌گذاری صنعت این وضعیت را تغییر دهد، اما ورشکستگی سازنده باتری سوئدی نوردولت اوایل امسال، قبلاً نیز اعتماد به توانایی این منطقه برای افزایش مقیاس تولید باتری را متزلزل کرده بود. کناره‌گیری پورشه از برنامه‌های تولید سل‌فورس، بر این نگرانی‌ها می‌افزاید.

پورشه در اصل برنامه‌های بلندپروازانه خود برای سل‌فورس را در سال ۲۰۲۲ اعلام کرد و هدف آن ساخت یک کارخانه استارت‌آپی در بادن‌وورتمبرگ آلمان بود، با هدف بلندمدت گسترش به یک مکان دوم بزرگتر. اما تا آوریل ۲۰۲۵، این شرکت تصدیق کرد که دیگر به دنبال این توسعه نخواهد بود. این شرکت روز دوشنبه، کمبود حجم جهانی و عدم توانایی در افزایش مقیاس تولید برای دستیابی به اهداف هزینه‌ای را به عنوان دلایل قطعی پشت این تغییر ذکر کرد.

مایکل اشتاینر، عضو هیئت مدیره اجرایی پورشه در بخش تحقیق و توسعه گفت: به دلیل کمبود حجم در سطح جهانی، افزایش مقیاس تولید خود به موقعیت هزینه‌ای برنامه‌ریزی شده امکان‌پذیر نیست.

راهبرد جدید باتری فولکس‌واگن
در حالی که پورشه برنامه‌های اصلی تولید باتری خود را رها کرده، این شرکت تأکید کرد که تخصص فناوری سل‌فورس از بین نخواهد رفت. در عوض، این شرکت تابعه بر تحقیق و توسعه متمرکز خواهد شد، با هدف تغذیه دانش و نوآوری‌ها به سایر بخش‌های راهبرد باتری فولکس‌واگن.

برخی از مشاغل در سل‌فورس به طور بالقوه می‌توانند به پاورکو، واحد تخصصی باتری فولکس‌واگن منتقل شوند. پورشه همچنین خاطرنشان کرد که نقاط قوت تحقیقاتی سل‌فورس از V4Smart پشتیبانی خواهد کرد، واحد باتری خودرویی که اوایل سال ۲۰۲۵ از سازنده باتری آلمانی وارتا خریداری کرده بود.

سازندگان خودروی اروپایی به طور فزاینده‌ای تلاش‌های خود را در شرکت‌های سرمایه‌گذاری مشترک و واحدهای متمرکز ادغام می‌کنند تا به مقیاس دست یابند. برای فولکس‌واگن، پاورکو بخش کلیدی راهبرد آن برای تضمین تأمین باتری و کاهش وابستگی به تأمین‌کنندگان خارجی است.

تقاضای جهانی برای خودروهای الکتریکی در ماه‌های اخیر کند شده است، به ویژه در چین و ایالات متحده که دو مورد از بزرگترین بازارهای خودروهای الکتریکی هستند. کاهش تقاضا سازندگان خودرو را مجبور کرده است تا در سرمایه‌گذاری‌های خود تجدید نظر کنند، برنامه‌های تولید را کاهش دهند و بر کارایی هزینه متمرکز شوند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا