دسته‌بندی نشده

برکشایر هاتاوی سهم خود در میتسوبیشی را به بیش از ۱۰ درصد افزایش داد.

شرکت میتسوبیشی روز پنج‌شنبه در یک بیانیه رسمی اعلام کرد که برکشایر هاتاوی سهم خود در این شرکت را از مرز ۱۰ درصد عبور داده است. این سرمایه‌گذاری که از طریق شرکت تابعه بیمه‌ای برکشایر به نام نشنال ایندمنیتی کمپانی انجام شده، از ۹.۷۴ درصد در ماه مارس به ۱۰.۲۳ درصد افزایش یافته است. این افزایش، غول conglomerate آمریکایی را به سهامدار بزرگ‌تری در بزرگ‌ترین شرکت بازرگانی ژاپن تبدیل کرده است. یک سخنگوی میتسوبیشی گفت که برکشایر همچنان به رشد میان‌مدت و بلندمدت این شرکت اعتقاد دارد. این اتفاق تقریباً پنج سال پس از آن رخ می‌دهد که وارن بافت برای اولین بار در سال ۲۰۲۰ در پنج شرکت بازرگانی ژاپنی سرمایه‌گذاری کرد. این سرمایه‌گذاری بخشی از استراتژی گسترده‌تر وارن بافت در ژاپن است که شامل موقعیت‌هایی در سومیتومو، ایتوچو، ماروبنی و میتسویی، در کنار میتسوبیشی می‌شود. همه این شرکت‌ها بر خط لوله تجارت جهانی ژاپن تسلط دارند و سرمایه‌گذاری‌های آن‌ها از انرژی گرفته تا فلزات و توزیع مواد غذایی گسترده است. و از زمان اعلام اولیه، برکشایر به‌تدریج به این دارایی‌ها افزوده است، به‌ویژه در دوره‌های ضعف بازار، و به‌ندرت خریدهای خود را افشا کرده تا زمانی که انجام شده‌اند.

وارن از خرید راه‌آهن خودداری می‌کند اما معامله جدید باربری منعقد می‌کند

در حالی که برکشایر حضورش در ژاپن را افزایش می‌دهد، وارن بافت همچنین به شایعات فزاینده درباره ادغام راه‌آهن‌های آمریکا پرداخت. در سوم اوت، او و گرگ ابل، مدیرعامل آینده، با جوزف هینریکس، مدیرعامل سی‌اس‌اکس، در دفتر وارن در اوماها ملاقات کردند. این جلسه خصوصی بود؛ بدون کمک‌کنندگان و دستیاران. وارن بعداً به بکی کوئیک در سی‌ان‌بی‌سی گفت که برکشایر برای خرید سی‌اس‌اکس پیشنهادی ارائه نمی‌دهد. در عوض، او گفت که این سه مدیر راه‌های همکاری و کارآمدتر کردن راه‌آهن باربری آمریکا را обсبحث کردند. تنها چند روز بعد، سی‌اس‌اکس و بی‌ان‌اس‌اف ریلوی، که متعلق به برکشایر است، مشارکتی را برای ارائه سرویس جدید باربری ساحل به ساحل در سراسر آمریکا اعلام کردند. این اعلام بلافاصله بر بازارها تأثیر گذاشت. با خبر عدم خرید سی‌اس‌اکس توسط برکشایر، سهام سی‌اس‌اکس ۵ درصد سقوط کرد و در ۳۲.۸۱ دلار بسته شد. یونیون پسیفیک حدود ۲ درصد کاهش یافت و نورفولک سادرن بیش از ۲ درصد افت کرد. حتی سهام خود برکشایر نیز کاهش یافت، البته کمتر از ۱ درصد. این کاهش پس از یک ماه گمانه‌زنی رخ داد پس از آن که یونیون پسیفیک گفت قصد خرید نورفولک سادرن به مبلغ ۸۵ میلیارد دلار را دارد، که شایعاتی را برانگیخت که وارن بافت ممکن است به یک خرید گسترده در راه‌آهن بپردازد. هینریکس پس از جلسه جزئیات زیادی ارائه نداد، اما سی‌اس‌اکس به سی‌ان‌بی‌سی گفت که به کاوش گزینه‌های خدمات اضافی ادامه خواهد داد که به‌طور کارآمد خدمات قاره‌پیما را بهبود می‌بخشد.

تغییر رهبری و عدم قطعیت در ارزیابی، تمرکز سرمایه‌گذاران را هدایت می‌کند

در حالی که برکشایر به ساخت موقعیت‌ها در خارج از کشور و انعقاد معاملات جدید در داخل ادامه می‌دهد، سرمایه‌گذاران هنوز بر روی انتقال رهبری شرکت و کوه پول نقد متمرکز هستند. آخرین سود سه‌ماهه نشان می‌دهد که برکشایر ۳۴۴ میلیارد دلار پول نقد دارد که بیشترین مقداری است که تاکنون در اختیار داشته است. این شرکت همچنین همچنان بیشتر از خرید، سهام می‌فروشد که نشان‌دهنده موضع محتاطانه در بازاری است که ارزیابی‌ها همچنان بالا است. حتی با این مقدار پول نقد آماده، برکشایر یک خرید بزرگ انجام نداده است. و این موضوع برخی از سهامداران را نگران کرده است، به‌ویژه با کاهش درآمد خالص، رشد درآمد ثابت و تضعیف سود بیمه. نتایج سه‌ماهه دوم شرکت نشان داد که چقدر با احتیاط عمل کرده است. با این حال، این ارقام خطرات اصلی کوتاه‌مدت را تغییر نداده‌اند: انتقال از وارن به ابل، و برنامه‌ای که برای آن کوه عظیم پول نقد دارند. وارن بافت، که همچنان رئیس هیئت مدیره است، به‌تدریج مسئولیت بیشتری را به گرگ ابل واگذار کرده است، که انتظار می‌رود پس از کناره‌گیری وارن به عنوان مدیرعامل منصوب شود. حضور ابل در جلسه سی‌اس‌اکس نشان می‌دهد که او در حال حاضر در بالاترین سطح عمل می‌کند. بازار به دقت مشاهده می‌کند که ابل چقدر از استراتژی وارن را ادامه خواهد داد و این انتقال واقعاً چقدر زود اتفاق خواهد افتاد. علیرغم برخی تردیدها در مورد سرعت شرکت، ارزیابی همچنان یک موضوع بحث بزرگ است. بیست و نه عضو جامعه سیمپلی وال استریت تخمین زدند که برکشایر هاتاوی ممکن است تا ۳۰ درصد کمتر از ارزش واقعی قیمت‌گذاری شده باشد. آنها ارزش منصفانه شرکت را بین ۵۷۷,۳۹۶ دلار تا ۱.۰۶ میلیون دلار برای هر سهم قرار دادند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا