Space

بلو اوریجین نخستین فرود اقیانوسی تقویت‌کننده نیو گلن را پس از دومین تلاش ثبت کرد

“`html

فرود موفقیت‌آمیز بوستر نیو گلن بلو اوریجین برای اولین بار

خلاصه

  • اولین بوستر موفق نیو گلن روی یک کشتی اقیانوسی فرود آمد.
  • این موفقیت گامی به سوی رقابت با موشک‌های قابل استفاده مجدد اسپیس‌اکس محسوب می‌شود.
  • ماموریت اولیه این راکت به دلیل یک توفان خورشیدی شدید در اوایل هفته به تعویق افتاده بود.

شرکت بلو اوریجین متعلق به جف بزوس، روز پنج‌شنبه برای اولین بار بوستر موشک نیو گلن خود را با موفقیت روی یک کشتی در اقیانوس فرود آورد. این موفقیت، گامی مهم برای این شرکت جهت رقابت مستقیم‌تر با شرکت اسپیس‌اکس متعلق به ایلان ماسک و موشک‌های قابل استفاده مجدد آن است. این فرود پس از پرتاب نیو گلن حامل مأموریت «اسکپید» ناسا به سوی مریخ انجام شد.

جزئیات پرتاب و فرود تاریخی

موشک نیو گلن ساعت ۱۵:۵۵ به وقت منطقه زمانی شرقی از پایگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال پرتاب شد. این موشک حامل دو کاوشگر دوقلو به نام اسکپید بود که مقصدشان اعماق فضا است.

این مأموریت در اوایل هفته به دلیل فعالیت خورشیدی شدید و نگرانی از تداخل ذرات پرانرژی با الکترونیک فضاپیما به تعویق افتاده بود.

حدود سه دقیقه پس از پرتاب، مراحل جدا شده و بوستر فرود خود را به سمت کشتی بازیابی «جکلین» بلو اوریجین آغاز کرد که در فاصله حدود ۶۰۰ کیلومتری در اقیانوس اطلس مستقر بود. هفت دقیقه پس از پرواز، سه موتور BE-4 بوستر برای کاهش نهایی سرعت روشن شدند قبل از آنکه مرحله اول به آرامی روی عرشه کشتی بنشیند.

پاسخ مدیرعامل و اهمیت این موفقیت

دیو لیمپ، مدیرعامل بلو اوریجین، در بیانیه‌ای گفت: «این تازه آغاز راه است» و شرکت قصد دارد با افزایش سرعت پروازها به مشتریان خود خدمت‌رسانی کند.

این موفقیت پس از یک تلاش ناموفق در ماه ژانویه به دست آمد که در آن موتورهای بوستر برای فرود آماده شدند اما روشن نشدند.

شرکت اسپیس‌اکس تقریباً یک دهه قبل مدل این نوع بازیابی را با فرود آوردن بوسترهای فالکون ۹ روی زمین و کشتی‌های دریایی پایه‌گذاری کرد.

مشخصات نیو گلن و اهداف آینده

بلو اوریجین نیو گلن را که بیش از ۹۷ متر ارتفاع دارد و می‌تواند بین ۱۳ تا ۴۵ تن محموله حمل کند، طوری طراحی کرده که حداقل از ۲۵ مأموریت پشتیبانی کند. این شرکت قصد دارد در صنعت سفرهای فضایی خصوصی که تحت سلطه اسپیس‌اکس است، رقابت کند.

اهداف علمی مأموریت اسکپید ناسا

هدف اصلی ناسا از این پرتاب، به پرواز درآوردن مأموریت اسکپید بود. این دو فضاپیمای دوقلو که توسط رکت لب کالیفرنیا و دانشگاه برکلی ساخته شده‌اند، یک سال در مداری دور زمین خواهند چرخید و سپس سفر خود به سوی مریخ را در سال ۲۰۲۶ آغاز خواهند کرد.

رابرت لیلیس، محقق اصلی این مأموریت از دانشگاه برکلی، توضیح داد: «درک چگونگی تغییرات یونوسفر بخش بسیار مهمی برای اصلاح اعوجاج در سیگنال‌های رادیویی خواهد بود» که برای ارتباط و ناوبری در مریخ به آن نیاز داریم.

پیش‌بینی می‌شود این کاوشگرها در سال ۲۰۲۷ به مریخ برسند و حدود ۱۱ ماه به مطالعه چگونگی فرسایش جو مریخ توسط بادهای خورشیدی بپردازند.

رقابت برای آینده

پرواز روز پنج‌شنبه، بلو اوریجین را برای رقابت با اسپیس‌اکس بر سر قراردادهای دولتی و تجاری، از جمله پروژه کوییپر آمازون، در موقعیت بهتری قرار داد. این در حالی است که رقابت برای فتح مریخ روزبه‌روز داغ‌تر می‌شود.

شان دافی، مدیر ناسا، در بیانیه‌ای تأکید کرد: «این مأموریت خورشیدی-فیزیکی به ما کمک می‌کند بفهمیم مریخ چگونه به یک سیاره بیابانی تبدیل شده است.» این اطلاعات برای محافظت از کاوشگران آینده ناسا حیاتی بوده و در تحقق دیدگاه رئیس‌جمهور ترامپ برای پرچم‌کشی در مریخ ارزشمند خواهد بود.

“`

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا