دسته‌بندی نشده

تسلا در حال عقب‌نشینی است در حالی که شیائومی در رقابت خودروهای الکتریکی چین پیشرفت می‌کند.

شرایط مالی سه ماهه دوم شیائومی به تازگی منتشر شده و فراتر از انتظارات بازار عمل کرده است. درآمد این شرکت با رشد ۳۱ درصدی نسبت به سال قبل به ۱۱۶ میلیارد یوان معادل ۱۶.۲ میلیارد دلار رسیده که کمی بیشتر از پیش‌بینی تحلیلگران مبنی بر ۱۱۵ میلیارد یوان است. علاوه بر این، سود خالص تقریباً دو برابر شده و به ۱۱.۹ میلیارد یوان رسیده است.

دلیل اصلی این رشد چیست؟ خودروهای الکتریکی.

این شرکت بین آوریل و ژوئن ۸۱,۳۰۲ دستگاه خودرو تحویل داده است. با این حساب، مجموع فروش نیمه اول سال ۲۰۲۵ به بیش از ۱۵۷,۰۰۰ دستگاه رسیده که نشان می‌دهد شیائومی در مسیر پشت سر گذاشتن آمار فروش کل سال گذشته خود قرار دارد. این جهش بلافاصله پس از راه‌اندازی شاسی‌بلند YU7 در اواخر ژوئن، که دومین خودروی الکتریکی این شرکت است، رخ داده است. تقاضا برای YU7 آنقدر بالا است که مشتریان بیش از یک سال در لیست انتظار هستند. این در حالی است که شرکت با مشکل گلوگاه تولید و چالش‌های مداوم در افزایش مقیاس تولید دست و پنجه نرم می‌کند که هنوز برطرف نشده‌اند.

شیائومی با وجود موانع پیش می‌رود

شیائومی ۱۰ میلیارد دلار در کسب‌وکار خودروهای الکتریکی سرمایه‌گذاری کرده و قصد دارد بازار را به دست گیرد. این شرکت به وضوح اعلام کرده که تا رسیدن به جمع پنج برند برتر خودروسازی جهان متوقف نخواهد شد. در حال حاضر، این شرکت مستقیماً با تسلا و BYD رقابت می‌کند و تاکنون نیز کوتاه نیامده است.

لی جون، یکی از بنیانگذاران شرکت، در ماه ژوئن گفت که بخش خودروهای الکتریکی باید در نیمه دوم سال ۲۰۲۵ به سودآوری برسد. و بخش جالب ماجرا اینجاست: ارزش بازار شیائومی به دلیل این حرکت در بخش خودروهای الکتریکی، در طول سال گذشته ۱۲۰ میلیارد دلار افزایش یافته است.

این در حالی است که این برند هنوز در حال مدیریت تأثیرات سقوط مارس involving یک سدان SU7 بود که با سیستم رانندگی خودکار در حرکت بود. این حادثه مقررات جدیدی از سوی مقامات چینی، به ویژه در مورد سیستم‌های کمک راننده، به همراه داشت. اما شیائومی به حرکت خود ادامه داده و به نظر نمی‌رسد فروش در حال کاهش باشد.

YU7 به طور رسمی در اواخر ژوئن راه‌اندازی شد و همین حالا نیز به عنوان یک مدل موفق و شکست‌خورده در حال اثبات خود است. این راه‌اندازی نه تنها برای نمایش خودرو، بلکه برای کمک به شیائومی برای متمایز شدن در بازاری که مملو از تخفیف است، اهمیت داشت. تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی در چین هنوز درگیر یک جنگ قیمتی شدید هستند و پکن در ژوئن مداخله کرد تا试图 به این آشفتگی پایان دهد. تاکنون، شیائومی از کاهش قیمت‌ها اجتناب کرده زیرا تقاضا برای محصولاتش به اندازه کافی قوی است که نیازی به این کار نداشته باشد.

حتی با وجود این نتایج، سهام شیائومی در حال حاضر با قیمتی بالاتر از هر دو شرکت BYD و سامسونگ الکترونیکس معامله می‌شود. این در حالی است که شرکت هنوز با کسب‌وکار اصلی خود یعنی گوشی‌های هوشمند و همچنین کاهش هزینه‌های مصرف‌کننده در سراسر چین دست و پنجه نرم می‌کند. در ماه ژوئن، شیائومی مجبور به کاهش قیمت گوشی‌ها شد و به اپل و هواوی در تبلیغات بزرگ durante جشنواره سالانه خرید این کشور پیوست. این تاکتیک به فروش محصولات کمک کرد، اما حاشیه سود را به شدت تحت تأثیر قرار داد.

تسلا در حال لغزش است در حالی که شیائومی در رقابت خودروهای الکتریکی چین رشد می‌کند

در حالی که بازوی خودروهای الکتریکی شیائومی در حال صعود است، آمار تسلا در چین در جهت مخالف حرکت می‌کند. چین زمانی یکی از قوی‌ترین بازارهای تسلا بود. حالا؟ این یک نبرد است.

در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۵، تسلا ۱۲۸,۸۰۳ دستگاه خودرو در چین فروخت. این رقم کاهش ۴.۳ درصدی نسبت به سه ماهه اول و کاهش ۱۱.۷ درصدی نسبت به سال گذشته است. حتی پس از ارائه تخفیف و طرح‌های مالی، فروش در ماه ژوئیه دوباره کاهش یافت و gains کوتاه‌مدت مشاهده‌شده در ژوئن را از بین برد.

برندهای محلی چینی در حال نفوذ به سهم بازار تسلا هستند. BYD از نظر حجم در حال پیشی گرفتن است، در حالی که شرکت‌هایی مانند Li Auto و NIO به سرعت در حال جذب خریداران هستند. تسلا برای试图 بازپس گیری relevance، به تازگی یک مدل جدید به نام Model Y L را راه‌اندازی کرده است؛ یک شاسی‌بلند شش نفره که برای بازار چین طراحی شده است. این نسخه طویل‌تر Model Y استاندارد است. اما آزمایش واقعی این است که آیا خریداران چینی حتی دیگر اهمیتی می‌دهند یا خیر. بازار شلوغ است. وفاداری در حال محو شدن است. و زمان‌بندی شیائومی نمی‌توانست بهتر از این باشد.

در همین حال، شیائومی در حال گسترش فراتر از خودروها و گوشی‌ها است. در همین سه ماهه، شرکت یک تراشه جدید ۳ نانومتری به نام Xring O1 را رونمایی کرد. این تراشه برای تأمین قدرت دستگاه‌های نسل بعدی مانند Tablet 7 Ultra ساخته شده است. لی جون در این زمینه گفت که شیائومی در این دهه ۷ میلیارد دلار در حوزه نیمه‌هادی‌ها سرمایه‌گذاری خواهد کرد. این بخش دیگری از برنامه تنوع بخشی آنها است که اکنون شامل خودروهای الکتریکی، هوش مصنوعی، گوشی‌های هوشمند و تراشه می‌شود.

این حرکت در حوزه تراشه در حالی رخ می‌دهد که سود گوشی‌های هوشمند در حال کوچک شدن است، به ویژه با کاهش هزینه‌های مصرف‌کنندگان چینی. شیائومی مجبور است به آینده نگاه کند، حتی اگر کسب‌وکار اصلی‌اش دیگر مانند سابق نیست. اما در حالی که درآمد حاصل از گوشی تحت فشار قرار گرفته، رشد خودروها و بلندپروازی‌ها در حوزه تراشه در حال پر کردن شکاف‌ها هستند.

اگر این مطلب را می‌خوانید،你已经 از دیگران جلوتر هستید. با اشتراک در خبرنامه ما، این جایگاه را حفظ کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا