تسلا ممکن است از دیپسیک و دوبائو برای دستیار هوش مصنوعی درون خودرو استفاده کند.

اخبار جدید: تسلا قصد دارد مدلهای هوش مصنوعی چینی DeepSeek و Doubao از بایتدنس را در سیستم دستیار صوتی خودروهای خود در چین ادغام کند
شایعاتی در جریان است که نشان میدهد تسلا برنامهریزی کرده تا با هدف جذب مشتریان در بازار چین، مدلهای هوش مصنوعی توسعهیافته در این کشور یعنی دیپسیک (DeepSeek) و دوبائو (Doubao) متعلق به بایتدنس را به سامانه دستیار صوتی خودروهای خود اضافه کند. این حرکت در شرایطی صورت میگیرد که این شرکت در حفظ سهم بازار خود در رقابت با رقبای محلی که قابلیتهای مشابهی ارائه میدهند و از پشتیبانی دولت چین برخوردارند، با مشکل مواجه شده است.
طبق گزارشها، تسلا قصد دارد در خودروهای خود در چین قابلیتهای دستیار صوتی مبتنی بر هوش مصنوعی دیپسیک و دوبائو را تجهیز کند تا بتواند در رقابت با شرکتهای محلی که ویژگیهای مشابهی را ارائه میدهند، پیروز شود. این تصمیم به معنای فاصله گرفتن قابل توجه از مدلهای آمریکایی است که از هوش مصنوعی گراک (Grok) استفاده میکنند.
بر اساس سند شرایط و خدمات وبسایت رسمی تسلا، این فناوری به رانندگان امکان میدهد تا با استفاده از دستورات صوتی، عملکردهای مختلفی از جمله سرگرمیهای داخل خودرو و دمای کابین را کنترل کرده و همچنین به روزرسانیهای خبری دریافت کنند. این سند همچنین نشان میدهد که این دستورات صوتی عمدتاً توسط دوبائو پردازش میشوند، اما تعاملات توسط چت دیپسیک مدیریت خواهد شد. هر دو مدل بر روی سرویس ابری موتور آتشفشان (Volcano Engine) متعلق به بایتدنس میزبانی میشوند.
تلاش تسلا برای حفظ ارتباط در بازار رقابتی چین
تصمیم به استفاده از مدلهای هوش مصنوعی خارج از گراک به احتمال زیاد آسان نبوده است، اما ایلان ماسک مجبور بود بین از دست دادن سهم بازار بیشتر به نفع سایر خودروسازان خارجی که مایل به چنین امتیازاتی هستند و شرکتهای محلی که از قبل چنین مشارکتهایی دارند، یکی را انتخاب کند. چین یک بازار حیاتی برای خودروسازان وسایل نقلیه الکتریکی محسوب میشود، زیرا رانندگان چینی قبلاً به استفاده از خودروهای پیشرفته مجهز به فناوریهای پیچیده عادت کردهاند. تعجبآور نیست که این کشور از سوی بسیاری از شرکتها مورد توجه قرار گرفته است، مزیتی که دولت چین به خوبی از آن بهره میبرد.
در ماه مارس، گروه بیامدبلیو (BMW AG) از مشارکت عمیقتر خود با گروه علیبابا (Alibaba Group Holding Ltd.) خبر داد و برنامههایی را برای معرفی مدل زبان بزرگ کوئن (Qwen) به خط تولید آینده خود که مختص بازار چین طراحی شده است، به اشتراک گذاشت.
تسلا در حال از دست دادن سهم بازار در چین است
در حال حاضر مشخص نیست که آیا مدلهای هوش مصنوعی قبلاً در مدلهای چینی تسلا ادغام شدهاند یا خیر. گزارشهای противоافکنی وجود دارد، اما چندین مالک اعلام کردهاند که هنوز از سند جدید شرایط و خدمات مطلع نشدهاند. گزارشهای مربوط به آخرین بهروزرسانی بیسیم (OTA) که در برنامه ویشت رسمی تسلا فهرست شده بود، در ۱۸ اوت منتشر شد.
علاوه بر سردرگمیها، یک موضوع قطعی به نظر میرسد: الزامات قانونی در چین احتمالاً معرفی گراک به بازار چین را برای تسلا دشوار کرده است. این جدیدترین ضربه به تلاش تسلا برای تقویت موقعیت خود در بازار چین است، چرا که این شرکت همچنان با رقابت از سوی برندهای داخلی مانند بیوایدی (BYD Co.) و گروه گیلی (Zhejiang Geely Holding Group Co.) مواجه است که هر دو از قبل برای بهبود تعامل کاربر به دیپسیک متکی هستند.
امسال برای این سازنده خودروی الکتریکی در چین سال دشواری بوده و آمار و ارقام تصویر غمانگیزی را ترسیم میکنند. گزارشها حاکی از آن است که shipments از کارخانه شانگهای این شرکت در شش ماه از هفت ماه اول سال ۲۰۲۵ کاهش یافته است، به طوری که deliveries در ماه ژوئیه ۸.۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش نشان میدهد.
علاوه بر عدم موفقیت تسلا در جلب نظر مثبت دولت و مردم چین، این کاهش را میتوان به رقابت با رقبای محلی و عدم قطعیتهای مرتبط با تجارت نسبت داد. بیوایدی حتی قبل از ورود شیائومی (Xiaomi Corp.) به صنعت خودروهای الکتریکی، که چندین مدل از جمله خودروی شاسیبلند YU7 را به طور خاص برای رقابت با مدل Y راهاندازی کرد، به اندازه کافی تهدید بزرگی محسوب میشد.
تسلا اکنون در حال آمادهسازی برای راهاندازی یک نسخه ششنفره و طولانیتر از شاسیبلند مدل Y در چین است، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که این اقدام به حفظ سهم رو به کاهش بازار آن در بازار به طور فزاینده خصمانه چین کمک کند.
فقط اخبار کریپتو را نخوانید. آن را درک کنید. برای دریافت خبرنامه رایگان ما مشترک شوید.