شرکای تجاری جهانی از تعلل آمریکا در کاهش تعرفهها بیتاب شدهاند.

واشنگتن تحت فشار فزاینده شرکای تجاری جهانی برای ارائه تسهیلات تعرفهای بلندمدت وعدهدادهشده قرار دارد. کاهش تعرفههای فولاد، آلومینیوم و خودرو که ماهها پیش اعلام شد، هنوز محقق نشده و شرکتهای اروپایی، آسیایی و بریتانیایی را درگیر محدودیتهای تجاری آمریکا نگه داشته است.
نخستوزیر بریتانیا کییر استارمر در ماه مه در کارخانه جگوار لندروور از توافق “پیشرو جهانی” با رئیسجمهور وقت آمریکا دونالد ترامپ استقبال کرد. او گفت این توافق تعرفههای آمریکا بر فولاد بریتانیا را حذف خواهد کرد. با این حال سه ماه بعد، هیچ تغییری رخ نداده است. این تعرفه همچنان برای فولاد بریتانیا ۲۵ درصد باقی مانده است.
پیتر برنان، مدیر سیاستهای تجاری و اقتصادی فولاد بریتانیا، گفت سفارشها از آمریکا “به شدت کاهش یافته است”. او ادعا میکند برخی شرکتها از این بحران جان سالم به در نخواهند برد. از سوی دیگر یک تولیدکننده رقیب حتی بدبینتر است و میگوید بدون کمک ممکن است قبل از پایان سال مجبور به تعطیلی کسبوکار شود.
این تأخیر ناشی از قوانین “ذوب و ریختگی” آمریکاست که تنها کاهش تعرفهها را برای فولاد کاملاً تولیدشده در بریتانیا مجاز میداند. از آنجا که شرکت تاتا استیل بریتانیا سال گذشته کورههای بلند خود را تعطیل کرد، این شرکت تا زمانی که تأسیسات جدید کوره قوس الکتریکی در سال ۲۰۲۷ به بهرهبرداری برسد، نمیتواند این شرط را برآورده کند. لندن در حال فشار به واشنگتن برای اعطای معافیتهاست اما پیشرفت این مذاکرات کند بوده است.
تیم راتر از تاتا استیل گفت این مسئله ناشی از کمکاری دولت بریتانیا نیست بلکه به دلیل مشغولیت بیش از حد وزارتخانههای آمریکاست. او خاطرنشان کرد اگرچه میلیاردها فرصت بالقوه برای صادرکنندگان بریتانیایی در خطر است، اما این فرصتها محقق نشدهاند. مقامات لندن تأکید کردند که برای نهاییکردن توافق در سریعترین زمان ممکن تلاش میکنند، اما صداهای صنعت هشدار دادند که تأخیرهای مداوم خطر اقدامات یکجانبه را افزایش میدهد.
اتحادیه اروپا و دیگران خواستار تسهیلات تعرفهای سریع هستند
اتحادیه اروپا نیز در وضعیتی بسیار مشابه گرفتار شده است. اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، ماه ژوئیه گذشته در اسکاتلند با ترامپ بر سر سقف تعرفه ۱۵ درصدی به توافق رسید و بروکسل پذیرفت که این سقف شامل خودروها نیز میشود. اما واقعیت متفاوت به نظر میرسد. تعرفههای ۵۰ درصدی آمریکا بر فولاد اتحادیه اروپا و ۲۵ درصدی بر خودروها همچنان پابرجاست.
سازندگان خودروی آلمانی در حال هشدار هستند. هیلدگارد مولر، رئیس انجمن خودروسازی آلمان گفت تاکنون این توافق هیچ شفافیت یا تسهیلی برای خودروسازان آلمانی به همراه نداشته است. او گفت این مسئله برای آنها میلیاردها هزینه دربردارد.
ژاپن و کره جنوبی نیز در ماه ژوئیه با واشنگتن توافق کردند. گفته شد تعرفه خودروها به ۱۵ درصد کاهش مییابد و تعرفه فولاد نیز کاهش خواهد یافت. اما خودروها با برخورد متفاوتی مواجه شدند و تعرفه ۲۵ درصدی خودرو همچنان بر خودروسازان ژاپنی و کرهای اعمال میشود.
ریوسه آکازاوا، مذاکرهکننده ارشد تجاری ژاپن گفت: “ما هنوز شاهد تأثیرات هستیم؛ خونریزی متوقف نشده است.” فرد گفت معتقد است یک خودروساز ژاپنی به دلیل فشار تعرفهها تقریباً ۱۰۰ میلیون ین (۶۸۰ هزار دلار) در ساعت متحمل ضرر میشود.
کره جنوبی نیز در میان کشورهایی است که برای تسهیلات تعرفهای فشار میآورد. بلومبرگ اینتلیجنس تخمین میزند هیوندای و کیا ممکن است امسال تا ۵ میلیارد دلار هزینه اضافی متحمل شوند. فشار بر حاشیه سود و کاهش تقاضای جهانی نیز باعث شده تعرفه ۱۵ درصدی تأثیر بیشتری داشته باشد.
آمریکا به تعرفههای بیشتر اشاره میکند، کانادا تعرفههای واشنگتن را اعمال میکند
به جای کاهش تعرفهها، واشنگتن در جهت مخالف حرکت کرده است. آخرین اقدامات، تعرفههای اضافی بر واردات چین وضع کرده است. این اقدام تنها چند هفته پس از آن انجام شد که واشنگتن در ۱۵ اوت فهرست تعرفهها را به نزدیک به ۳۰۰ کد جدید محصولات فولادی و آلومینیومی گسترش داد که شامل تعرفه ۵۰ درصدی آمریکا میشود. این گسترش بلافاصله اجرایی شد.
این تحول شرکایی را که به دنبال امتیازگیری بودند، عصبانی کرده است. مقامات اتحادیه اروپا اختلافات بر سر قوانین تجارت دیجیتال را دلیل تأخیر در بیانیه مشترک وعدهدادهشده با واشنگتن دانستهاند. ژاپن و کره جنوبی نیز در انتظار دستورات اجرایی برای نهاییکردن تسهیلات تعرفهای هستند.
منتقدان شروع به زیر سؤال بردن تعهد واشنگتن کردهاند. سیسیلیا مالمستروم، کمیسر سابق تجارت اتحادیه اروپا گفت باید از تأخیرهای دائمی جلوگیری کرد تا این روند به مذاکرات بیپایان و مانورهای سیاسی بیش از حد تبدیل نشود.
اخبار ارز دیجیتال شما سزاوار توجه است – KEY Difference Wire شما را در بیش از ۲۵۰ سایت برتر قرار میدهد.