شرکتهای دفاعی و استارتآپها در رقابت برای جذب هزینههای چند میلیارد دلاری جدید دولت در حوزه دفاع زیرآبی هستند.

صنایع مختلف در حال رقابت برای بهرهمندی از رونق هزینههای دفاعی زیرآبی توسط کشورهای مواجه با تهدیدات دریایی هستند. شرکتهای دفاعی، استارتآپهای فناوری و پیمانکاران دریایی خود را برای موج جدیدی از هزینههای دولتی در حوزه دفاع زیرآبی آماده میکنند، چرا که کشورها تلاشهای خود را برای حفاظت از زیرساختهای بستر دریا و داراییهای دریایی افزایش دادهاند.
دولتها اقداماتی برای تقویت دفاع ساحلی انجام میدهند
نگرانیهای فزاینده درباره آسیبپذیری خطوط لوله زیردریایی، کابلها و مسیرهای کشتیرانی، برنامهریزان نظامی را وادار کرده تا در استراتژیهای سنتی نیروی دریایی بازنگری کنند. ایالات متحده از طریق کمیسیون فدرال ارتباطات، مقررات مربوط به کابلهای زیردریایی را سختتر کرده است، در حالی که بریتانیا امنیت دریایی را به عنوان یک اولویت اصلی در آخرین بررسی استراتژیک خود برجسته کرده است.
تحلیلگران هشدار دادهاند که روشهای سنتی ضد زیردریایی، که متکی به هواپیماهای گشت و ناوچهها هستند، روزبهروز پرهزینهتر و برای مقابله با تهدیدات ناکافی شدهاند.
سید کوشال، کارشناس جنگهای دریایی در موسسه سلطنتی خدمات متحد، گفت: تلاش برای حفظ آگاهی موقعیتی در زیر آب و ردیابی اهداف نسبتاً گریزان، برای نیروهای دریایی ناآشنا نیست. اما چالش امروز، چالش مقیاس و چگونگی توسعه قابلیتها است.
تلاش صنعت برای بهرهگیری از فرصتهای جدید
مقیاس این چالش، فرصتهایی برای شرکتهای دفاعی و گروههای فناوری نوظهور ایجاد کرده است. یکی از initiatives محوری، چشمانداز اقیانوس دیجیتال ناتو است که هدف آن ادغام ماهوارهها، سیستمهای خودمختار و تحلیلهای پیشرفته برای تقویت نظارت و تصمیمگیری در سراسر دریا، در سطح و زیر سطح آب است.
بزرگترین سازنده کشتی اروپا، فینکانتیری، پیشبینی میکند که بازار جهانی دفاع و تجاری زیرآبی به ۵۰ میلیارد یورو در سال رشد کند و پیشبینی میکند که بخش زیرآبی خودش تا سال ۲۰۲۷ به دو برابر اندازه فعلی، یعنی ۸۲۰ میلیون یورو، برسد.
برت فانوف، مدیر عامل امسابز، بر نقش محاسبات با کارایی بالا در امکانپذیر کردن طراحیهای جدید تأکید کرد و گفت: گسترش و کاهش هزینه سیستمهای محاسباتی با کارایی بسیار بالا و ریزالکترونیکها… چیزهایی را ممکن ساخته که برای دههها از نظر کوچکسازی، بهرهوری انرژی و قابلیت پردازش ممکن نبوده است.
امسابز اخیراً اکسکالیبور، یک زیردریایی بدون سرنشین ۱۲ متری را توسعه داده که در حال آزمایش با نیروی دریایی سلطنتی است. این شناور، که بزرگترین نوع خود است که توسط نیروی دریایی آزمایش شده، برای تسریع در پذیرش فناوریهای خودمختار پیشرفته در دریا طراحی شده است.
به طور مشابه، بیایای سیستمز، هرن را معرفی کرده است؛ یک وسیله نقلیه خودمختار زیرآبی ماژولار که برد و استقامت extendedی ارائه میدهد.
دیو کوئیک، رأس سلاحهای زیرآبی در بیایای، گفت: شما نمیتوانید روز بدی داشته باشید. سیستمها باید resilient باشند و در هنگام نیاز کار کنند.
هلسیگ، یک شرکت فناوری دفاعی اروپایی، در حال ساخت یک کارخانه در پلیموث برای تولید گلایدرهای خودمختار اسجی-۱ فاثوم خود است. این گلایدرها طوری طراحی شدهاند که توسط یک اپراتور منفرد monitored شوند و کسری از هزینه گشتهای manned را داشته باشند.
گلایدرهای مجهز به هوش مصنوعی بخشی از یک پروژه collaborative با بلو اوشن مارین تک سیستمز، اوشن اینفینیتی و گروه دفاعی کینتیک خواهند بود. این شرکت هدف دارد که سیستم را در عرض ۱۲ ماه مستقر کند.
اندوریل مستقر در ایالات متحده نیز در حال گسترش در بریتانیا است. شرکت تابعه بریتانیایی آن با سونارداین و اولترا ماریتیم همکاری کرده تا سیبِد سنتری، یک سیستم سنجش خودمختار بلادرنگ را راهاندازی کند که گرههای حسگر کمهزینه را در سراسر بستر دریا مستقر میکند.
هنگامی که این شبکه با سیستم سونار سی اسپیر اولترا ترکیب شود، به عنوان یک تریپوایر دیجیتال برای تشخیص فعالیتهای خصمانه زیرآبی عمل میکند.
ریچارد دریک، مدیر کل اندوریل UK، stated: تمرکز ما بر روی قرار دادن چیزی در آب است. این یک رویکرد نرمافزاری به سختافزار است.
تالس، که مدتهاست سیستمهای سونار برای نیروی دریایی سلطنتی فراهم میکند، در حال پیگیری پروژه کابوت است. پروژه کابوت یک initiative برای ترکیب وسایل نقلیه manned و uncrewed برای جنگ ضد زیردریایی است.
به گفته ایان مكفارلن، executive تالس، این پروژه تنها در مورد سنسورها نیست، rather درباره مدیریت حجم عظیمی از دادهها نیز هست. هدف این است که تا حد زیادی به پردازش دادههای جمعآوری شده through سنسورها و other means بپردازد و همچنین آن را به information قابل استفاده تبدیل کند و به گونهای ارائه دهد که people بفهمند به چه چیزی نگاه میکنند.