دسته‌بندی نشده

قاضی تحقیقات کمیسیون تجارت فدرال (FTC) درباره واکنش‌ها به تبلیغات در پلتفرم ایکس (X) را متوقف کرد

یک قاضی فدرال تحقیقات کمیسیون تجارت فدرال (FTC) علیه سازمان مدیا مترز (Media Matters) را متوقف کرده و دستور موقتی صادر کرده است که این نهاد را از ادامه روند بررسی‌ها تا زمان رسیدگی کامل به پرونده بازمی‌دارد. در سال ۲۰۲۳، این نهاد نظارتی با گرایش چپ گزارش داد که تبلیغات برندهای بزرگ در کنار پست‌های ضدیهودی و سایر محتوای نامناسب در شبکه اجتماعی ایکس (X) متعلق به ایلان ماسک نمایش داده می‌شوند. این گزارش باعث شد بسیاری از تبلیغ‌دهندگان بزرگ، بودجه خود در این پلتفرم را مسدود کنند. در واکنش، ایکس از مدیا مترز شکایت کرد. این شرکت همچنین علیه چندین تبلیغ‌دهنده و گروه‌های صنعتی به اتهام «تحریم غیرقانونی سیستماتیک» پرونده‌هایی را تشکیل داد.

پس از بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه، کمیسیون تجارت فدرال بررسی‌هایی را آغاز کرد تا مشخص کند آیا مدیا مترز به‌صورت غیرقانونی با تبلیغ‌دهندگان هماهنگ شده است یا خیر. این نهاد درخواست دسترسی به اسناد مرتبط با گزارش‌های این گروه و ارتباطات آن با برندها را داشت. بر اساس گزارش تک‌کرانچ، قاضی فدرال اسپارکل ال. سوکنان در روز جمعه به نفع مدیا مترز رأی داد و اقدامات FTC را متوقف کرد. او نتیجه گرفت که این سازمان به‌احتمال زیاد در ادعاهای مربوط به نقض متمم اول قانون اساسی پیروز خواهد شد.

سوکنان که توسط جو بایدن به دادگاه منطقه‌ای کلمبیا منصوب شده، در حکم خود نوشت که مقاله مدیا مترز «نمونه بارز فعالیت‌های تحت حمایت متمم اول قانون اساسی» است و درخواست‌های «گسترده» FTC را «اقدامی تلافی‌جویانه» خواند. او در حکم خود افزود: «وقتی دولت علیه افراد یا سازمان‌ها به دلیل مشارکت در بحث‌های عمومی تحت حمایت قانون اساسی تلافی‌جویانه عمل می‌کند، باید همه آمریکایی‌ها را نگران کند. این نگرانی زمانی شدیدتر می‌شود که هدف این اقدامات تلافی‌جویانه، فعالان حوزه جمع‌آوری اخبار و گزارش‌دهی باشند.»

قاضی سوکنان همچنین به اظهارات اندرو فرگوسن پیش از انتصابش به ریاست FTC اشاره کرد و یادآور شد که او در پادکست استیو بنون خواستار بررسی دقیق گروه‌های مترقی‌ای شده بود که درباره اطلاعات نادرست آنلاین انتقاد می‌کنند. او همچنین اشاره کرد که پس از انتصاب فرگوسن، چندین کارمند ارشد FTC که پیشتر اظهارنظرهای عمومی درباره مدیا مترز داشتند، به این نهاد پیوستند.

اخراج‌ها در مدیا مترز و عقب‌نشینی فدراسیون جهانی تبلیغات در پی شکایت ایکس

صرف‌نظر از روند رسیدگی به پرونده‌های قضایی، استراتژی ایکس در دادگاه‌ها تاکنون تأثیر قابل‌توجهی بر محیط فعالیت نهادهای هدف گذاشته است. مدیا مترز تعدیل نیرو انجام داده و یکی از پژوهشگران اخراجی این سازمان اکنون برای عضویت در کنگره نامزد شده است. فدراسیون جهانی تبلیغات (WFA) نیز یک ابتکار عمل برای ایمنی برندها را متوقف کرده و به گزارش‌ها، به اعضای خود درباره فشارهای مالی هشدار داده است.

روز پنجشنبه، WFA در ایمیلی به اعضای خود اعلام کرد که فعالیت‌های اتحاد جهانی رسانه مسئول (GARM) را «متوقف» می‌کند. این تصمیم پس از آن گرفته شد که ایکس اوایل هفته جاری علیه این گروه پرونده ضدانحصاری تشکیل داد. در ایمیل ارسالی که بیزنس اینسایدر آن را مشاهده کرده، استفان لورکه، مدیرعامل WFA، گفت این تصمیم «به سادگی گرفته نشده» و اشاره کرد که GARM یک سازمان غیرانتفاعی با منابع محدود است. او گفت WFA و GARM در دادگاه با ادعاهای ایکس مقابله خواهند کرد و مطمئن هستند که این پرونده «پایبندی کامل ما به قوانین رقابت در تمام فعالیت‌ها را نشان خواهد داد.»

قاضی سوکنان همچنین نوشت که تحقیقات FTC به «اثر مورد نظر خود» رسیده است، چرا که مدیا مترز «از پیگیری برخی گزارش‌ها درباره FTC، رئیس فرگوسن و آقای ماسک خودداری کرده است.»

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا