هند در نظر دارد معیار سنجش تورم را با استفاده از دادههای قیمت آمازون و فلیپکارت تنظیم کند.

وزارت آمار و برنامهریزی اجرایی هند اعلام کرد که قصد دارد دادههای قیمت از آمازون و فلیپکارت (Flipkart) متعلق به والمارت را هنگام برآورد نرخ تورم در نظر بگیرد. به گفته سوراب گارگ، دبیر این وزارتخانه، دادههای اخیر از بررسی هزینههای خانوار (HCES) نشان داده که تجارت الکترونیک به اندازه کافی در بین خانوارها محبوبیت یافته تا این موضوع توجیهپذیر باشد.
رائو سینگ، وزیر آمار، گفت که وزارتخانه تحت امر او هدف دارد تا تغییرات عادات مصرفی خانوارها را ثبت کند و ادعا کرد که دادههای فعلی منسوخ شدهاند. او همچنین اشاره کرد که در نظر گرفتن قیمتها از وبسایتهای تجارت الکترونیک میتواند دادههای تورم کشور را تقویت کند. سینگ خاطرنشان کرد که ایالات متحده و کره جنوبی پیشتاز این روند هستند و قیمتهای آنلاین و اسکنری را در برآوردهای داده تورم ادغام کردهاند. کمیته سیاست پولی (MPC) بانک مرکزی هند (RBI) پیشبینی میکند که تورم این کشور در سال ۲۰۲۵ همچنان به میزان قابل توجهی کمتر از هدف ۴ درصدی باقی بماند، همانطور که کریپتوپولیتن گزارش داده است.
گارگ میگوید استخراج قیمت از وبسایتهای تجارت الکترونیک در حال انجام است
دبیر گارگ افشا کرد که استخراج قیمت از وبسایتهای بزرگ تجارت الکترونیک در حال انجام است و گفت که وزارتخانه او ۱۲ شهر با جمعیت بالای ۲.۵ میلیون نفر را هدف قرار داده است. او افزود که این وزارتخانه در حال مذاکره با سایر وبسایتهای تجارت الکترونیک برای دسترسی مستقیم به دادههای قیمت آنها است. از پلتفرمهای تجارت الکترونیک درخواست رسمی شده است که میانگین قیمتهای هفتگی خود را برای دولت ارسال کنند. سپس این دادهها در مقابل سایر مجموعه دادهها交叉بررسی (Cross-check) میشوند تا خطاها متعادل شوند.
یک مطالعه خصوصی ادعا کرد که پیشبینی میشود ۲۷۰ میلیون خریدار آنلاین هند در سال ۲۰۲۴ سالانه ۲۲ درصد رشد کند. به گفته وزارتخانه، منابع داده جدید از اوایل سال ۲۰۲۶ در محاسبه برآوردهای شاخص قیمت مصرفکننده (CPI) ادغام خواهند شد. وزنها (Weightages) تغییر خواهند کرد تا سهم کاهشیافته غذا در میان خانوارهای کشور را منعکس کنند. شاخص CPI بازنگری شده همچنین شامل قیمتهای پخش رسانهای (Media Streaming) و سفرهای هوایی از پلتفرمهای آنلاین خواهد بود. گفته میشود هر دو بخش مصرفی در خانوارهای هند dominant هستند.
دبیر وزارت آمار گفت که این تغییرات در منابع داده محاسبه CPI بخشی از ارتقاءهای آماری دولت برای سری تولید ناخالص داخلی (GDP) سال آینده است که سال پایه را نیز به ۲۰۲۳-۲۰۲۲ به روز میکند. گارگ ادعا کرد که دولت تاکنون تعداد خانوارهای مورد بررسی ماهانه را تقریباً دو برابر کرده است. با این حال، گفته میشود اقتصاددانان در دقت این گزارشها تردید کردهاند.
گارگ همچنین اشاره کرد که وزارتخانه او در حال کار بر روی یک شاخص جدید تولید خدمات (ISP – Index of Service Production) برای برآورد خروجیهای سهماهه در بخش خدمات کشور است. او تأکید کرد که بخش خدمات نزدیک به ۵۰ درصد از تولید ناخالص داخلی هند را تشکیل میدهد اما کمتر از بخش تولیدی تحت نظارت قرار میگیرد.
بانک مرکزی هند ادعا میکند که چارچوب هدفگذاری تورم انعطافپذیر (FIT – Flexible Inflation Targeting) همچنان به خوبی کار میکند
بانک مرکزی هند اخیراً گزارش داد که چارچوب هدفگذاری تورم انعطافپذیر (FIT) از زمان معرفی آن عملکرد خوبی داشته و پاسخگوی نیازهای کشور بوده است. بانک مرکزی ادعا کرد که چارچوب FIT به اهداف خود در حفظ قیمتهای پایدار در کشور عمل کرده است. با این حال، بانک مرکزی خاطرنشان کرد که شوکهای مکرر قیمت سوخت و غذا، سیاست پولی را چالشبرانگیزتر میکند. این شوکها به ویژه در طول مناقشه اوکراین و روسیه و مرحله پس از همهگیری بسیار بزرگ بودند.
گزارش بانک مرکزی افشا کرد که هدفگذاری تورم در این کشور منحصر به فرد است زیرا اقلام انرژی و غذا تقریباً نیمی از سبد مصرفی را تشکیل میدهند. همچنین اشاره کرد که شوکهای طرف عرضه به این بخشهای مصرفی، تثبیت تورم هند را بیشتر از سایر کشورها به چالش کشیده است. بانک مرکزی خاطرنشان کرد که این اثر، تجربه کشور را حیاتیتر و پر از نکات دانشی برای کشورهایی با آسیبپذیریهای اقتصادی مشابه میکند. با این حال، انعطافپذیری و اعتبار چارچوب FIT به کشور کمک کرد تا بر مشکلات جهانی غلبه کند.
بانک مرکزی همچنین تأکید کرد که هماهنگی آن با دولت، قیمتهای کشور را تثبیت کرده است. بر اساس این گزارش، بانک مرکزی اقدامات پولی را سختگیرانهتر کرد، در حالی که دولت در طرف عرضه intervene کرد تا در دسترس بودن بدون وقفه کالاهای ضروری را تضمین کند. بانک مرکزی تأکید کرد که این هماهنگی پولی-مالی کلید موفقیت چارچوب FIT بود.
کیدیفرنس وایر (KEY Difference Wire) به برندهای کریپتو کمک میکند تا به سرعت突破 (Break through) کنند و بر تیتر خبرها مسلط شوند.