پرپلکسیتی به ناشران سهمی از درآمد پیشنهاد میدهد تا استفاده از محتوا در جستجوی هوش مصنوعی را پوشش دهد.

استارتآپ جستوجوی هوش مصنوعی پرپلکسیتی پس از اتهامات مربوط به کپیبرداری از محتوا، برنامه خود برای تقسیم درآمد با ناشران را اعلام کرده است. به گفته مدیرعامل آراویند سریینیواس، این شرکت ۴۲.۵ میلیون دلار از درآمد خود را با رسانهها تقسیم خواهد کرد. در برنامه جدید، ناشران زمانی درآمد کسب میکنند که محتوای آنها از طریق مرورگر اینترنت کامت پرپلکسیتی ترافیک وب دریافت کند، در پرسوجوهای جستوجو در کامت ظاهر شود و یا برای تکمیل وظایف توسط دستیار هوش مصنوعی کامت مورد استفاده قرار گیرد. آراویند سریینیواس گفت: هوش مصنوعی به ایجاد اینترنت بهتر کمک میکند، اما ناشران هنوز نیاز دارند که دستمزد دریافت کنند. بنابراین ما فکر میکنیم این در واقع راهحل درستی است و خوشحالیم که در طول مسیر adjustments لازم را انجام دهیم.
استاندارد جدید پرپلکسیتی برای جبران خسارت
ناشران از این شکایت دارند که خلاصههای هوش مصنوعی ترافیک ارزشمند وب را به سایتهای آنها کاهش دادهاند. با این حال، جسیکا چان، رئیس مشارکتهای ناشران در پرپلکسیتی، در مصاحبهای گفت که مدل سنتی که در آن رسانهها به ترافیک وب و کلیکها متکی هستند، یک مدل قدیمی است. راهحل آنها ایجاد یک استاندارد جدید برای جبران خسارت است. این معامله به ناشران ۸۰ درصد از درآمد را میدهد در حالی که پرپلکسیتی ۲۰ درصد دیگر را نگه میدارد. سریینیواس گفت که برنامه ایجاد درآمد از طریق کامت پلاس، یک سطح اشتراک جدید مرورگر کامت شبیه به اپل نیوز پلاس شرکت اپل است. مشتریان ماهانه ۵ دلار پرداخت میکنند تا یک انتخاب محتوای دستچین شده از ناشران در برنامه جدید پرپلکسیتی دریافت کنند. این پرپلکسیتی را به عنوان اولین استارتآپ هوش مصنوعی معرفی میکند که راهحل جدیدی برای تقسیم درآمد بسته به میزان استفاده از محتوا ارائه داده است. کسبوکارهای هوش مصنوعی مانند اوپنایآی و گوگل قراردادهای سفارشی چند میلیون دلاری با ناشران بزرگ برای مجوز و توزیع مطالب منعقد کردهاند. چان گفت که پرپلکسیتی در حال مذاکره با چندین شریک رسانهای است. این استارتآپ پیش از این با شرکتهایی از جمله تایم، لسآنجلس تایمز و فورچن برای تقسیم درآمد تبلیغات همکاری کرده است.
دادخواستهای معلق با ناشران
برخی از شرکتهای رسانهای، مانند فوربز و کوند نست، با پرپلکسیتی مشکل داشتهاند و میگویند که این کسبوکار از محتوای آنها در خلاصههای خبری هوش مصنوعی بدون مجوز استفاده کرده است. هفته گذشته، این استارتآپ هوش مصنوعی درخواست خود برای رد پرونده نقض کپیرایت مطرح شده توسط داو جونز نیوز کورپ و نیویورک پست را از دست داد. با این حال، این شرکت اظهار میدارد که مطمئن است شرکتهای هوش مصنوعی در تمامی دادخواستها پیروز خواهند شد. جسی دویر، سخنگوی پرپلکسیتی، در بیانیهای گفت: ما مشتاقیم که قانون را در این مورد به زودی حل و فصل کنیم تا همه از هوش مصنوعی بهرهمند شوند. معامله ۸۰ درصدی یکی از راههای کمک به شرکت برای جبران خسارت است. علاوه بر این، کلادفلر، شرکتی که در حوزه امنیت سایبری فعالیت میکند، نیز گفت که پرپلکسیتی در حال خزیدن و جمعآوری داده از وبسایتها با عبور از محدودیتهایی است که برای محافظت در برابر این فعالیت طراحی شدهاند. با این حال، این شرکت ادعا میکند که دستیار هوش مصنوعی آن در وب نمیخزد؛ بلکه تنها زمانی که کاربر درخواست میکند به وبسایتهای خاص مراجعه میکند. به همین دلیل، نباید مجبور به رعایت مقررات یکسان باشد. سریینیواس افزود: این با یک خزنده وب متفاوت است، که اطلاعات را دانلود کرده و از آن برای ساخت یک مدل هوش مصنوعی جدید استفاده میکند. در همین حال، شرکت هوش مصنوعی مصمم است به بزرگی گوگل شود. پیش از این، همانطور که کریپتوپولیتن گزارش داده بود، این شرکت پیشنهاد ۳۴.۵ میلیارد دلاری برای خرید مرورگر کروم گوگل ارائه داد، زیرا این غول جستوجو با الزام بالقوه فروش این ابزار وب در پروندههای ضد انحصاری ایالات متحده روبرو است. در حالی که برخی از منتقدان این پیشنهاد را غیرجدی رد کردند، سریینیواس گفت که پرپلکسیتی افرادی با بودجه خوب دارد که میخواهند از آنها حمایت کنند.
تفاوت کلیدی وایر: ابزار مخفی که پروژههای کریپتو برای پوشش رسانهای تضمین شده استفاده میکنند