94 درصد از توسعهدهندگان انتظار دارند که هوش مصنوعی در بلندمدت هزینههای توسعه را کاهش دهد، علیرغم هزینههای بالای یکپارچهسازی.

یک نظرسنجی جدید از گوگل کلود نشان داد که 87 درصد از توسعهدهندگان در حال حاضر از عاملهای هوش مصنوعی (AI Agents) برای سادهسازی و خودکارسازی وظایف استفاده میکنند، حتی با وجودی که این فناوری نگرانیهایی را در میان کارکنانی که با موج بیسابقهای از اخراجها مواجه شدهاند، ایجاد کرده است.
این گزارش که با همکاری هریس پول انجام شده، در اواخر ژوئن و اوایل ژوئیه از 615 توسعهدهنده در ایالات متحده، کره جنوبی، نروژ، فنلاند و سوئد نظرسنجی کرده است. بر اساس این گزارش، اکثر پاسخدهندگان اعلام کردند که عاملهای هوش مصنوعی بار کارهای تکراری یا فنی را کاهش دادهاند. 44 درصد از آنها گفتند که از این ابزارها برای بهینهسازی محتوا و پردازش سریع اطلاعات استفاده میکنند تا بتوانند روی مسئولیتهای خلاقانهتر تمرکز کنند.
94 درصد انتظار دارند که هوش مصنوعی در بلندمدت هزینههای توسعه را کاهش دهد، اگرچه نزدیک به یک چهارم پاسخدهندگان گفتند که هنوز سنجش بازده سرمایهگذاری (ROI) دشوار است، بهویژه با توجه به هزینههای اولیه بالای ادغام این فناوری.
صنعت بازیهای ویدیویی در بحران است
رابطه بین توسعهدهندگان بازیهای ویدیویی و هوش مصنوعی چندان مثبت نبوده است. بین سالهای 2022 تا می 2025، بیش از 35 هزار کارگر در صنعت جهانی بازیها اخراج شدهاند که ناشران بزرگی مانند امبریسر گروپ، الکترونیک آرتز، یونیتی، مایکروسافت و سونی همگی در این کاهش نیروها نقش داشتهاند. به گفته ردیابهای صنعت، این طولانیترین موج اخراج در تاریخ این بخش محسوب میشود.
در مایکروسافت که حدود 9 هزار شغل مرتبط با بازیها را حذف کرد، کارکنان و سازماندهندگان اتحادیهها، مدیریت را متهم کردهاند که به جای حفظ کارمندان، سرمایهگذاری در پروژههای هوش مصنوعی را در اولویت قرار داده است. در یک مورد جنجالی، گزارش شده که حدود 200 توسعهدهنده در کینگ، زیرمجموعه اکتیویژن بلیزارد که با بازی Candy Crush شناخته میشود، با ابزارهای هوش مصنوعی که خودشان در طراحی آن مشارکت داشتند جایگزین شدهاند. این موضوع خشم همکاران و فعالان صنعت را برانگیخت.
اتحادیهها بیش از پیش صدای خود را بلند کردهاند. ماه گذشته، تیم طراحی روایت بلیزارد به اتحادیه پیوست، تنها یک هفته پس از اینکه کارکنان فرنچایز Call of Duty نیز همین کار را انجام دادند.
نظرات درباره هوش مصنوعی در صنعت متفاوت است
اگرچه بیشتر توسعهدهندگان در مطالعه گوگل به مزایای افزایش کارایی اشاره کردند، اکثر آنها هنوز معتقدند که برخی مناطق خاکستری نیاز به شفافسازی بیشتری دارند. 63 درصد از پاسخدهندگان نگرانی خود را درباره مالکیت دادهها ابراز کردند و پرسشهایی درباره اینکه آیا استودیوها یا خالقان، حقوق محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی را در اختیار دارند، بیپاسخ مانده است.
نظرسنجی State of the Game Industry که در ژانویه قبل از کنفرانس توسعهدهندگان بازی منتشر شد، تصویر بدبینانهتری ارائه داد. این گزارش نشان داد که بیش از نیمی از استودیوها در حال آزمایش هوش مصنوعی تولیدی (Generative AI) هستند، اما نزدیک به یک سوم پاسخدهندگان تأثیر آن را منفی ارزیابی کردند. آنها نسبت به یکسانسازی محتوا، سوگیری الگوریتمی و کاهش احتمالی مشاغل هشدار دادند.
در کنفرانس Develop در جولای در برایتون، شرکتکنندگان در پنلها استدلال کردند که نظارت انسانی برای حفظ اصالت و تنوع در روایتگری ضروری است و تأکید کردند که ابزارهای هوش مصنوعی نباید جای تجربه زیسته یا ظرافتهای فرهنگی را بگیرند.
برای بسیاری از کارگران، هوش مصنوعی نهتنها یک تغییر فنی، بلکه بازسازی عمیقی در نحوه ساخت بازیها و افرادی که مجاز به ساخت آنها هستند، محسوب میشود. پیشبینی میشود اتحادیهها با تلاش کارکنان برای حفظ دستمزدها و نقش خلاقانه خود گسترش یابند. در همین حال، سرمایهگذاران و مدیران اجرایی شرط بستهاند که صرفهجویی در هزینههای ناشی از خودکارسازی، بر ریسکهای حقوقی، اعتباری و فرهنگی غلبه خواهد کرد.
آیا میخواهید پروژه شما در معرض دید برترین ذهنهای حوزه کریپتو قرار گیرد؟ آن را در گزارش صنعتی بعدی ما معرفی کنید، جایی که دادهها با تأثیرگذاری همراه میشوند.