دسته‌بندی نشده

شبکه‌های خبری نیکی و آساهی ژاپن، شرکت پرپلکسیتی هوش مصنوعی را به دلیل نقض حق نشر مورد پیگرد قانونی قرار دادند.

دو گروه رسانه‌ای بزرگ ژاپنی، نیکی (Nikkei) و آساهی شیمبون (Asahi Shimbun)، به‌طور مشترک علیه شرکت هوش مصنوعی پرپلکسیتی‌ای‌آی (Perplexity AI) به دلیل نقض حق نشر (Copyright Infringement) در دادگاه منطقه‌ای توکیو اقامه دعوا کرده‌اند. این اقدام به مجموعه ناشران خبری دیگری اضافه می‌شود که شرکت‌های هوش مصنوعی را به دلیل استفاده از محتوای آن‌ها برای آموزش ابزارهای هوش مصنوعی خود به چالش کشیده‌اند.

این دو سازمان رسانه‌ای، نیکی که مالک فایننشال تایمز (Financial Times) است، همراه با آساهی شیمبون، این رویداد را در بیانیه‌ای روز سه‌شنبه تأیید کردند.

ناشران هر یک ۲.۲ میلیارد ین از پرپلکسیتی مطالبه می‌کنند

این دو گروه رسانه‌ای ادعا می‌کنند که پرپلکسیتی بدون اجازه، محتوای آن‌ها را کپی و ذخیره کرده و اقدامات فنی موجود برای جلوگیری از استفاده غیرمجاز را نادیده گرفته است. به گفته این گروه‌های رسانه‌ای، آن‌ها همچنین ادعا می‌کنند که این شرکت موتور جستجوی هوش مصنوعی، اطلاعات نادرستی را منتسب به مقالات آن‌ها ارائه داده که ممکن است به اعتبار آن‌ها آسیب بزند.

نیکی و آساهی شیمبون هر یک خسارتی به مبلغ ۲.۲ میلیارد ین یا ۱۴.۷ میلیون دلار مطالبه می‌کنند. آن‌ها همچنین خواهان حذف مقالات ذخیره‌شده خود توسط پرپلکسیتی هستند.

سازمان‌های رسانه‌ای استدلال می‌کنند که اقدامات شرکت‌های هوش مصنوعی در استفاده بدون مجوز از محتوای آن‌ها، در حال از بین بردن مخاطبان و درآمد تبلیغاتی آن‌هاست و متعاقباً مدل‌های تجاری از پیش شکننده را تهدید می‌کند. نیکی در بیانیه‌ای افزود: اگر این وضعیت کنترل نشود، می‌تواند بنیان روزنامه‌نگاری را که متعهد به انتقال دقیق واقعیت‌ها است، تضعیف کند.

این پرونده تنها مختص ژاپن نیست و در ایالات متحده نیز رواج دارد، زیرا ناشران خبری شروع به مقابله با گروه‌های هوش مصنوعی کرده‌اند. تنها در ژاپن، پرونده‌ای مشابه توسط روزنامه بزرگ دیگر، یومیوری (Yomiuri)، نمونه دیگری است.

پرونده بازتاب دهنده شکاف فزاینده بین ابزارهای هوش مصنوعی و ناشران خبری

وکلای ژاپن می‌گویند اینها پرونده‌های آزمایشی هستند و اضافه می‌کنند که اگرچه قانون در ژاپن انعطاف‌پذیر است، اما محدودیت‌هایی نیز دارد. کنساکو فوکویی، متخصص حقوق نشر در مؤسسه حقوقی کوتو دوری (Kotto Dori) در توکیو می‌گوید: اگرچه قانون حق نشر از برخی جهات برای آموزش هوش مصنوعی روی آثار دارای حق نشر موجود اجازه می‌دهد، اما محدودیت‌هایی وجود دارد.

در ایالات متحده، نیویورک پست (New York Post) و داو جونز (Dow Jones) متعلق به روپرت موردوخ (Rupert Murdoch) نیز ادعا کرده‌اند که پرپلکسیتی با استفاده از محتوای آن‌ها برای پاسخ به سؤالات در پلتفرم‌های خود از طریق چت‌باتش، در حال منحرف کردن مشتریان و درآمدها از ناشران خبری و آسیب به کسب‌وکار آن‌ها است. آن‌ها می‌گویند شرکت هوش مصنوعی می‌توانست برای محتوا پول بپردازد یا خوانندگان را به وب‌سایت‌های آن‌ها هدایت کند.

به مشکلات فزاینده این شرکت با ناشران خبری افزوده می‌شود، بی‌بی‌سی (BBC) نیز در نامه‌ای با عنوان توقف و خودداری (Cease and Desist) از پرپلکسیتی خواست که باید استفاده از محتوای آن را متوقف کند. این شبکه پخش خواستار توقف تمامی استخراج (Scraping) مقالاتش، پاک کردن هرگونه نسخه موجود و ارائه پیشنهادی برای جبران خسارت مالی شد.

سایر رسانه‌های خبری مانند نیویورک تایمز (New York Times) و کانده نست (Conde Nast) نیز نامه‌های مشابهی به این شرکت هوش مصنوعی ارسال کرده و از آن‌ها خواسته‌اند تا استفاده بدون اجازه از محتوایشان را متوقف کنند.

به گزارش ژاپن تایمز (Japan Times)، این آخرین اقدام قانونی توسط دو ناشر ژاپنی، بازتاب دهنده شکاف فزاینده بین ناشران و شرکت‌های هوش مصنوعی بر سر کنترل یا سود بردن از توزیع اخبار است.

با این حال، پرپلکسیتی یک توافقنامه اشتراک درآمد (Revenue-Sharing Agreement) با برخی ناشران از جمله تایم (Time)، فورچون (Fortune) و اشپیگل (Der Spiegel) معرفی کرده است. این مدل به این معنی است که پرپلکسیتی هر زمان که پاسخی با استناد به کار آن‌ها داده شود، به آن‌ها پرداخت می‌کند که نشان‌دهنده تغییر در نحوه جستجوی استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی برای مشارکت‌ها و توافق‌های تجاری با ناشران است.

این استارت‌آپ هوش مصنوعی حدود ۳۰ میلیون کاربر دارد که اکثر آن‌ها در ایالات متحده مستقر هستند.

اخبار کریپتو شما سزاوار توجه است. کی‌ديفرنس وایر (KEY Difference Wire) شما را در بیش از ۲۵۰ سایت برتر قرار می‌دهد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا