چندین پرواز آزمایشی استارشیپ در سال ۲۰۲۴ با شکست مواجه شده و تردیدهایی درباره زمانبندی مأموریتهای ناسا ایجاد کرده است.

اسپیسایکس بخش بزرگی از استعدادهای خود را به بزرگترین پروژهاش منتقل کرده است. پس از آنکه یک وسیله نقلیه استارشیپ در جریان یک سوختگیری معمولی در ماه ژوئن آتش گرفت، این شرکت حدود ۲۰ درصد از مهندسان تیم فالکون ۹ را به مدت شش ماه به استارشیپ منتقل کرد که این موضوع را منابع مطلع از این برنامه تأیید کردهاند. هدف، تسریع در تعمیرات و پیشرفت سریعتر در راکتهایی است که به گفته ایلان ماسک میتوانند خدمه را به ماه و بعداً به مریخ ببرند. این رویکرد جدید نیست. اسپیسایکس و ماسک اغلب هنگام بروز مشکل، نیروی کار را افزایش میدهند. به گفته منابع، سال گذشته، کارگران بورینگ کو برای احیای ماشین پروفوک پس از آسیبدیدگی ناشی از آب، به لاسوگاس پرواز داده شدند. بر اساس گزارش بلومبرگ، در سال ۲۰۱۸، تسلا اینک کارکنان خود را از سراسر ایالات متحده به کالیفرنیا اعزام کرد تا به افزایش تولید مدل ۳ کمک کنند. به گفته یکی از افراد، در داخل اسپیسایکس، نیروهای اضافی با هدف انجام کارهای قابلیت اطمینان، آزمایش قطعات و ساخت سریعتر وسایل نقلیه در نظر گرفته شدهاند. در ماه اوت، این شرکت اعلام کرد که یک بطری تحت فشار حاوی نیتروژن گازی آسیب دیده، از کار افتاده و در حین سوختگیری منجر به انفجار شده است. این حادثه آزمایشی پس از یک دوره دشوار برای استارشیپ رخ داد. از سه پرواز امسال از تگزاس جنوبی، دو وسیله نقلیه زودتر از موعد متلاشی شدند و سومی ماهوارههای آزمایشی خود را رها نکرد و در حین فرود چرخید. این عقبافتادگیها باعث ایجاد تردید در مورد زمانبندی شده است.
سابقه اسپیسایکس علیرغم عقبافتادگیها اعتماد به نفس را تقویت می کند
حتی با وجود این عقبافتادگیها، نتایج گذشته اسپیسایکس انتظارات را شکل میدهد. این شرکت شبکه اینترنت استارلینک را ساخت و راکتهای قابل استفاده مجدد پیشرفتهای را توسعه داد که بر بخش فضایی و سیاستهای ایالات متحده تأثیر گذاشت و در عین حال به یکی از باارزشترین شرکتهای خصوصی تبدیل شد. آزمایشها به صورت عمومی و با پخش زنده سینمایی در ایکس، پلتفرم ماسک، انجام میشود. این شرکت بر یادگیری سریع از شکست تأکید میکند، اما تغییرات سریع در ماشینآلاتی که صدها میلیون هزینه دارند، میتوانند واکنشهای زنجیرهای پرهزینه ایجاد کنند. ماسک اهداف بالایی را برای استارشیپ تعیین کرده است تا کاملاً قابل استفاده مجدد باشد، به میزان قابل توجهی از رقبا ارزانتر باشد و برای رسیدن به مریخ ضروری است. برنامههای اولیه، که شامل انتقال انسان تا سال ۲۰۲۳ و فرود روی ماه در امسال بود، محقق نشده است. ماسک در جریان یک رویداد برای مالکان تسلا در ماه ژوئیه گفت: این واقعاً یکی از سختترین چالشهای مهندسی موجود است. وقتی برای اولین بار در مورد استارشیپ صحبت کردیم، مردم فکر میکردند این غیرممکن است. در واقع، حتی در داخل شرکت، ما تا حدودی فکر میکردیم که غیرممکن است.
دهمین آزمایش استارشیپ در میان فشار سرمایهگذاران و ناسا
اسپیسایکس دهمین آزمایش استارشیپ را در最早 ۲۴ اوت هدفگیری کرده است. ضررهای آزمایشی بیشتر ممکن است از نظر مالی قابل مدیریت باشد، اما اثبات حرکت برای سرمایهگذاران و انجام تعهدات ناسا مهم خواهد بود. اسپیسایکس با فالکون شروع کرد، دراگون را برای محموله و خدمه اضافه کرد و اکنون برای بیشتر درآمد خود به هزاران ماهواره استارلینک در مدار پایین زمین متکی است. برای تسریع در استارشیپ، این شرکت در حال انتقال مهندسان از فالکون است که میتواند برخی از مأموریتهای استارلینک فالکون ۹ را از اواخر امسال به اوایل سال ۲۰۲۶ موکول کند. با توجه به حضور حدود ۸۰۰۰ ماهواره استارلینک در حال حاضر در مدار، به تأخیر افتادن چند پرتاب حیاتی تلقی نمیشود. به گفته مدیران، به کارگیری استارشیپ برای نقشه راه اسپیسایکس محوری است. انتظار میرود که این فضاپیما ماهوارههای استارلینک بزرگتر و توانمندتر را حمل کند و به مرور زمان به عنوان پرتابگر اصلی جایگزین فالکون ۹ شود. ناسا حدود ۴ میلیارد دلار برای انتقال فضانوردان به سطح ماه توسط استارشیپ اختصاص داده است. برای تحقق این امر، اسپیسایکس باید بیش از یک دوجین پرواز سریع سوختگیری در مدار را نشان دهد، دنبالهای که هرگز در این مقیاس محقق نشده است، و استارشیپ هنوز یک مدار کامل را تکمیل نکرده است. به گفته فردی آشنا با این فرآیند، سرعت بر انتخابهای طراحی تأثیر گذاشته است. پروازهای اخیر از نمونه اولیه نسخه ۲ یا V2 استفاده کردهاند که برخی تصمیمات برای صرفهجویی در زمان و هزینه گرفته شده است. چنین شرطهایی با سبک اسپیسایکس مطابقت دارد، اما میتوانند risksها را افزایش دهند و دیدگاههای عمومی را شکل دهند.
فقط اخبار کریپتو را نخوانید. آن را درک کنید. در خبرنامه ما مشترک شوید. رایگان است.