دسته‌بندی نشده

کارت‌های پوکمون: یک فرقه قدیمی راه خود را به رمزارزها باز می‌کند

نکات کلیدی

کارت‌های پوکمون از طریق پروژه «کالکتور کریپت» (Collector Crypt) وارد حیطه کریپتو شدند و توکن CARDS آن تنها در کمی بیش از دو هفته پس از راه‌اندازی، حدود ۲۴۰۰ درصد رشد کرد. ویژگی اصلی این پروژه، یک سیستم بازکردن پک دیجیتال الهام‌گرفته از مکانیک گاچای ژاپنی است که به کارت‌های فیزیکی پوکمون متصل است. کالکتور کریپت یک مدل اقتصادی ایجاد کرده که در آن کارت‌ها با ۸۵ تا ۹۰ درصد ارزش بازار خریداری شده و با قیمت کامل خارج می‌شوند و مابه‌التفاوت آن به خزانه توکن CARDS واریز می‌شود. ارزش بازار جهانی بازی‌های کارتی قابل جمع‌آوری (TCG) در سال ۲۰۲۴ معادل ۷.۴۳ میلیارد دلار برآورد شده و پیش‌بینی می‌شود در ده سال آینده به ۱۵.۸۴ میلیارد دلار برسد.

ورود کارت‌های پوکمون به بازار کریپتو

در سپتامبر، حلقه‌های کریپتویی در مورد بازی‌های کارتی قابل جمع‌آوری (TCGs) شور و هیجان زیادی نشان دادند. برای مدتی به نظر می‌رسید بعد از هیاهوی NBA Top Shot، این جریان فروکش کرده و این حوزه خاص آرام خواهد ماند. اما این بار، توجهات معطوف به کارت‌های پوکمون شد.

در پایان ماه اوت، یک پروژه جدید به نام «کالکتور کریپت» به همراه توکن بومی خود به نام CARDS راه‌اندازی شد. این پلتفرم به کاربران خود دسترسی به نسخه‌های دیجیتالی کارت‌های پوکمون را می‌دهد و واکنش بازار سریع بود. تنها در کمی بیش از دو هفته، قیمت توکن CARDS تقریباً ۲۴۰۰ درصد افزایش یافت و این تمای نوستالژیک را به یکی از داغ‌ترین موضوعات بحث‌برانگیز در اوایل سپتامبر تبدیل کرد.

سیستم بازکردن پک و مدل اقتصادی

ویژگی اصلی کالکتور کریپت، یک سیستم آنلاین بازکردن پک است که حس بازکردن پک‌های کارتی سنتی را دوباره زنده می‌کند. این ایده از اصطلاح ژاپنی «گاچا» (Gacha) گرفته شده که به مکانیکی اشاره دارد که در آن بازیکنان مجموعه‌های تصادفی را باز می‌کنند تا شانس به دست آوردن آیتم‌های نادر را داشته باشند. در کالکتور کریپت، این سیستم برای پک‌های دیجیتالی که به کارت‌های واقعی پوکمون متصل هستند، تطبیق داده شده و به سرعت به جذابیت اصلی پروژه تبدیل شد.

عکسالعمل سرمایه‌گذاران نشان می‌دهد که کالکتور کریپت چگونه توانست یک ایده خاص را به یک مورد موفق تبدیل کند. «سایمون ددیک»، بنیانگذار و شریک مدیریتی Moonrock Capital توضیح داد که در ابتدا از تیم پروژه underestimation (دست کم‌گیری) شده بود، اما مدل بازکردن پک مرتبط با کارت‌های واقعی پوکمون به سرعت جذابیت خود را ثابت کرد. او افزود که آنچه برجسته بود، این بود که adoption (قبول شدن) بدون تبلیغات پولی و در عوض توسط کلکسیونرها و کاربران کریپتویی که مدام به پلتفرم بازمی‌گشتند، هدایت شد.

کالکتور کریپت یک چرخه اقتصادی نیز حول کارت‌های پوکمون ساخت. تیم، کارت‌های پوکمون را به صورت عمده، معمولاً با ۸۵ تا ۹۰ درصد ارزش بازار خریداری می‌کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا با قیمت کامل از اکوسیستم خارج شوند. مابه‌التفاوت مستقیماً به خزانه توکن CARDS می‌رود و به توکن پشتوانه‌ای متصل به دارایی‌های واقعی می‌دهد، نه صرفاً speculation (سفته‌بازی).

بازگشت کالت‌های قدیمی و آینده صنعت

به نظر می‌رسد سال ۲۰۲۵ سال بازگشت وب۳ و توکن‌های غیرمثلی (NFT) باشد. مجموعه Pudgy Penguins یکی از نمونه‌ها است. این مجموعه NFT، توکن PENGU خود را در دسامبر ۲۰۲۴ راه‌اندازی کرد و به پروژه زندگی دوباره بخشید. این برند به اسباب‌بازی‌های فیزیکی گسترش یافت و از همان موج نوستالژی سوار شد که بازگشت Hello Kitty و موفقیت ویروسی Labubu را تقویت کرده است. آنچه زمانی در یک جهان دیجیتال‌محور، منسوخ به نظر می‌رسید، دوباره محبوب شده است. کالکتور کریپت با توکن‌سازی کارت‌های پوکمون از همین پویایی بهره می‌برد. پوکمون همچنان یک پدیده فرهنگی است که نیاز به معرفی ندارد و اکنون به شکلی جدید وارد بازار کریپتو شده است.

صنعت بازی کارتی قابل جمع‌آوری خودش هم به هیچ وجه در حال fading (محو شدن) نیست. بازیکنان و کلکسیونرها هنوز هم برای خرید پک‌ها صف می‌کشند و به دنبال آیتم‌های نادر هستند. Zion Market Research ارزش این بازار را در سال ۲۰۲۴ معادل ۷.۴۳ میلیارد دلار برآورد کرده و انتظار دارد که این ارزش در عرض یک دهه بیش از دو برابر شده و به ۱۵.۸۴ میلیارد دلار برسد.

شک‌ها و نتیجه‌گیری

با این حال، skepticism (شک‌گرایی) همچنان وجود دارد. نسخه‌های دیجیتالی کارت‌های پوکمون و سایر کلاسیک‌های کالت (Cult) ممکن است به یک چرخه هیجانی کوتاه‌مدت دیگر، شبیه به NFT یا SocialFi تبدیل شوند. مالکیت فیزیکی و عمل باز کردن بسته (unboxing) در جذابیت کارت‌های قابل جمع‌آوری central (محوری) هستند و این تجربه وقتی tokenized (توکن‌سازی) می‌شوند، ممکن است رقیق شود. در حال حاضر، پیش‌بینی اینکه توکن‌سازی شده‌های TCG چقدر sustainable (پایدار) خواهند بود، دشوار است. کلکسیونرها و بازیکنان لزوماً همان مخاطبان تریدرهای کریپتویی نیستند که در حال حاضر بر این بازار مسلط هستند. اگر توکن‌هایی مانند CARDS شتاب خود را از دست بدهند، سفته‌بازان ممکن است به سرعت بفروشند، زیرا فاقد conviction (اعتقاد) بلندمدتی هستند که کلکسیونرهای کارت دارند.

در عین حال، رشد کارت‌های پوکمون در بلاکچین نشان می‌دهد که بازار کریپتو چقدر سریع adapt (سازگاری) می‌کند. روایت‌ها می‌توانند به سرعت تغییر کنند و نمادهای فرهنگی می‌توانند به شکل‌های غیرمنتظره‌ای دوباره ظاهر شوند. گاهی به شکل NFT، گاهی به شکل توکن، و اکنون به شکل کارت‌های قابل جمع‌آوری. فارغ از اینکه این روند ثابت شود یا یک آزمایش گذرا، این موضوع توانایی کریپتو در reinvent (نوآوری مجدد) خود از طریق داستان‌های جدید را تأکید می‌کند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا