دسته‌بندی نشده

گوگل زیرو به عنوان جدیدترین تهدید برای ناشران ظهور کرده، زیرا ابزارهای هوش مصنوعی ترافیک سایت‌ها را تخلیه می‌کنند.

شرکت‌های رسانه‌ای در حال تدوین راهبردهایی برای مقابله با پدیده “گوگل زیرو” (Google Zero) هستند. این پدیده به کاهش شدید احتمالی ترافیک وب مرتبط با قابلیت‌های جدید گوگل اشاره دارد که همین حالا نیز مدیران را نگران کرده است. پس از راه‌اندازی در ایالات متحده، اخیراً ابزارهای هوش مصنوعی گوگل در بریتانیا نیز معرفی شده‌اند و نگرانی ناشران را در مورد تشدید کاهش ارجاع‌های موجود افزایش داده‌اند.

حالت هوش مصنوعی جدید گوگل، عملکرد “خلاصه‌های هوش مصنوعی” (AI Overviews) این شرکت را گسترش می‌دهد. این خلاصه‌ها اغلب نیاز کاربران به کلیک روی صفحات منبع را از بین می‌برند.

پنجاه درصد از شرکت‌های رسانه‌ای کاهش ترافیک ناشی از جستجو را تجربه کرده‌اند.

شان کورنول، مدیرعامل ایمیدیت مدیا (Immediate Media)، اعتراف کرد که خلاصه‌های هوش مصنوعی همین حالا نیز به کسب‌وکار شرکت او آسیب زده‌اند که بازتاب‌دهنده نگرانی مشترکی در سراسر این صنعت است. او هشدار داد که هوش مصنوعی به سرعت در حال پیشرفت است و بنابراین معتقد است که کاهش ترافیک در سال‌های آینده تنها شتاب بیشتری خواهد گرفت.

اندرز (Enders) و انجمن ناشران حرفه‌ای (Professional Publishers Association) افشا کردند که شرکت‌های رسانه‌ای در ماه می از دیده شدن و ارزش محروم شده‌اند، زیرا محتوای آن‌ها بدون دریافت compensation منصفانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. بر اساس گزارش این نهاد، تقریباً نیمی از شرکت‌های رسانه‌ای در طول سال گذشته کاهش ترافیک ناشی از جستجو را مشاهده کرده‌اند. این گزارش further کاهش ترافیک ناشران را به خلاصه‌های هوش مصنوعی نسبت داد و خاطرنشان کرد که هشتاد درصد از کاربران برای حداقل دو مورد از هر پنج query خود به “جستجوهای بدون کلیک” (zero-click searches) متکی هستند.

بر اساس تحقیقات اخیر پیو (Pew) و آثوریتاس (Authoritas)، کاربران گوگل زمانی که خلاصه‌های هوش مصنوعی در نتایج جستجو присут داشتند، روی لینک‌های کمتری کلیک کردند. با این حال، این غول فناوری با انتقاد از این مطالعات پاسخ داد و گفت که آن‌ها بر اساس “نقص‌های اساسی” در methodology انجام شده‌اند.

نظرسنجی دیگری که توسط دیجیتال کانتنت نکست (Digital Content Next)، گروه صنعت رسانه ایالات متحده انجام شد، نشان داد که در ماه‌های می و ژوئن، ترافیک ارجاعی میانه از گوگل سرچ به ناشران premium (برتر) در مقایسه با دوره مشابه سال قبل ده درصد کاهش یافته است.

علاوه بر این، به گفته ساجیدا مرالی، مدیرعامل انجمن ناشران حرفه‌ای، برخی از ناشران که برای هدایت خوانندگان به محتوای خود به گوگل متکی هستند، از زمان ظهور خلاصه‌های هوش مصنوعی، کاهش “کلیک‌ها” (click-throughs) در بریتانیا را تجربه کرده‌اند.

مرالی همچنین استدلال کرد که حالت هوش مصنوعی و خلاصه‌ها، بخشی از ترافیکی را جذب می‌کنند که ناشران حوزه سبک زندگی (lifestyle) زمانی از محتوای راهنما محور جذب می‌کردند. برای مثال، recommendations یا نکات باغبانی.

به گزارش PPA، یک ناشر خودرویی با وجود بهره‌مندی از هفت درصد افزایش در دیده شدن در جستجو، بیست و پنج درصد کاهش ترافیک به مقالات رتبه اول را مشاهده کرد.

او اظهار داشت: با توجه به اینکه این ابزار لینک‌های کمتری ارائه می‌دهد، فکر می‌کنم این تنها می‌تواند یک اتفاق بد برای ناشران باشد. حالت هوش مصنوعی فقط گسترش مشکل است.

با این وجود، نیل وگل، مدیرعامل پیپل اینک (People Inc.) که بزرگترین ناشر دیجیتال و چاپی آمریکا را رهبری می‌کند، “گوگل زیرو” را راهبرد راهنمای شرکت خود در شکل‌دهی به برنامه‌های آینده برای چگونگی دسترسی خوانندگان به مطالب خبری آن توصیف کرد.

او further خاطرنشان کرد که ارجاع‌های جستجوی گوگل سال‌هاست که در حال کاهش است و حتی قبل از راه‌اندازی خلاصه‌های هوش مصنوعی و حالت هوش مصنوعی، از حدود شصت و پنج درصد به نزدیک سی درصد از ترافیک کاهش یافته بود.

گوگل اعلام کرد که کلیک‌های ارگانیک تجمعی از جستجو پایدار باقی مانده‌اند.

به گفته شرکت‌کنندگان، گوگل در جلسه ژوئیه به ناشران گفت که ارجاع‌های جستجو از صفحات خلاصه هوش مصنوعی “با کیفیت‌تر” هستند، زیرا آن کاربران معمولاً زمان بیشتری را در سایت می‌گذرانند.

بار دیگر، این غول فناوری در این ماه ادعا کرد که کل کلیک‌های ارگانیک از جستجو در طول سال گذشته ثابت مانده است و کاربران engagement عمیق‌تری نشان داده‌اند.

لیز رید، رئیس بخش جستجوی گوگل، اظهار نظر کرد: در حالی که ترافیک کلی به سایت‌ها نسبتاً پایدار است، فضای وب وسیع است و روندهای کاربری در حال تغییر ترافیک به سایت‌های مختلف هستند که منجر به کاهش ترافیک برخی سایت‌ها و افزایش ترافیک سایرین شده است.

با این وجود، ناشران در حال آماده‌سازی برای آینده‌ای هستند که کمتر به گوگل وابسته باشد، صرف نظر از تأثیر نهایی خلاصه‌ها و حالت هوش مصنوعی.

پیرز نورث، که ریچ (Reach) را رهبری می‌کند، به گزارشگران گفت که تغییر در نحوه عملکرد ترافیک جستجو در حال انجام است. او گفت شرکت او از نیاز به adapt کردن یا سازگاری با “گوگل زیرو” آگاه است، آینده‌ای که به شدت با سیستم متمرکز بر جستجو که طی بیست و پنج سال گذشته محتوای آنلاین را شکل داده است، در تضاد است.

آیا می‌خواهید پروژه شما در مقابل برترین ذهن‌های حوزه کریپتو قرار گیرد؟ آن را در گزارش صنعتی بعدی ما feature کنید، جایی که داده با impact ملاقات می‌کند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا